Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1585 kannabispropakandaa

25.01.2010 12:04

USA:ssa, missä on ollut yli 60 vuotta tukahduttamista ja sortoa useat yhteiskunnallisesti valveutuneet ryhmät ovat sitä mieltä, että rikosoikeudelliset rangaistukset kannabiksen käytöstä eivät ole järkeviä. ”Kunhan sotilashenkilöt tai tehdastyöläiset eivät käytä kannabista työvuorossa ollessaan tai 4–6 tuntia ennen töitä, kyseessä on heidän yksityisasiansa”. Presidenttejäkin on ollut samoilla linjoilla:

USA:n presidentti Jimmy Carter 1977: "Huumeen hallussapidosta seuraavat rangaistukset eivät saa olla tuhoisampia yksilölle kuin huumeen käyttäminen sinänsä. Täten minä suositan lainsäädännön muutosta joka vaatii lopettamaan kaikki liittovaltion rikosoikeudelliset rangaistukset enintään yhden unssin (28,35 grammaa) marihuanan hallussapidosta."

Lisäksi kirjoitusten mukaan Yhdysvaltain hallituksen/poliisin tilastot vahvistavat mm. seuraavat oudot luvut:
Alkoholin käytön vuoksi kuolee vuosittain 100 000 ihmistä, verrattuna marihuanaan, joka ei ole aiheuttanut yhtäkään kuolemaa sen 10 000-vuotisen käyttöhistorian aikana. (lähde internetin kannabismyönteinen sivusto)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jenkeissä kokaiinilla ja heroiinilla menee hyvin, vaikka siellä saa jo laajasti pelehtiä pienten kannabismäärien kanssa. Kovat aineet tuovat voittoja järjestäytyneelle rikollisuudelle ja niin tuo kannabiskin – aina vaan, vaikka täysi laillistaminen toisi markkinoille myös rehelliset ihmiset ja suuret lääketehtaat.

”Yhteiskunnallisesti valveutuneet ryhmätkin” siis vastustavat kannabiksen käyttöä työaikana ”tärkeissä” töissä tai 4-6 tuntia ennen työvuoroa. Aineen haitallisuus tunnustetaan, mutta sen käyttö jätetään yksityisasiaksi ja toivotaan, että kaikki menee hyvin. Ja hyvinhän se menisi, jos kaikki vaan polttaisivat vapaillaan rauhanpiippua, mutta ku joku perkule saa olla polttamattakin ja aiheuttaa häiriötä…eli ei saada kaikkia samaan muottiin. Joudutaan sietämään hiukan erilaisuuttakin, mutta lailla estetään sen määrätön kasvu. Myrkyn tai edes haitallisen aineen vetäminen ei ole meillä kenenkään perusoikeus, kuten ei onneksi ampuma-aseetkaan.