Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1587 Viinakin on kiellettyä

26.01.2010 15:46

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus on tuominnut Seinäjoen apulaispoliisipäällikön päiväsakkoihin virkavelvollisuuden rikkomisesta. Oikeus katsoi, että tuomittu toimi päihtyneenä johtovalmiusvuorossa ja rikkoi näin tahallaan virkavelvollisuutensa.
Apulaispoliisipäällikön johtovalmiusvuoro alkoi viime vuoden vapunpäivänä kello kahdeksalta aamulla. Yleensä vuoro alkaa kello 16.15, mutta vapunpäivästä johtuen se alkoi aikaisemmin. Apulaispoliisipäällikkö kertoi erehtyneensä vuoron alkamisajankohdasta, ja tämän vuoksi hän oli edellisen illan alkoholin nauttimisen seurauksena päihtyneenä vielä johtovalmiusvuorossaan.
Käräjäoikeus katsoi, että apulaispoliisipäällikön olisi pitänyt sopia vuoron järjestelyistä huomatessaan erehtyneensä vuoron ajankohdasta. Koska hänen päihtymystilansa oli vahva, tekoa ei voi oikeuden mukaan pitää vähäisenä.
Apulaispoliisipäällikkö tuomittiin yhteensä 40 päiväsakkoon eli hän joutuu maksamaan sakkoja 1720 euroa.
YLE Pohjanmaa
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Edelleenkin siis oikea ratkaisu. Missään päihteessä ei saa olla töissä. Apulaispoliisipäällikkö on tainnut olla kunnolla juovuksissa, koska tuomio tuli. Käsittääkseni verikoetta ei ole otettu. Oikeus on todennut päihtynyksen muuten eli se voidaan todeta siten myös kannabistilta. Kannabistit varokaa töissä pöllyttelyä.