Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1596

30.01.2010 10:36

”Tuuli keksi syöpää torjuvan kapselin
Lauantai 30.1.2010 klo 02.51 (päivitetty klo 07.18)
Siitä ei ole kauan, kun Tuuli Marvola vielä valmisti laboratoriossa yksittäin aminohappokapseleita. Kolme viikkoa sitten ne saivat bioteknologiayrityksen pörssikurssin ampaisemaan nousuun.
Proviisori Tuuli Marvola, 33, osasi odottaa, että Acetium-kapseleiden lanseeraaminen Lääkäripäivillä herättäisi huomiota. Ei hän kuitenkaan sellaista kohua ennakoinut, jonka uutinen syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä torjuvan tuotteen onnistuneesta kehitystyöstä aiheutti.
- Tuntuu ihan hassulta, että olen vääntänyt näitä samoja kapseleita yliopiston laboratoriossa yksitellen! Eikä siitä ole edes kovin kauan, hän naurahtaa.
Paitsi hassulta, kapseleiden näkeminen tuntuu Tuulista tietysti myös hienolta, sillä ani harvoin nuori tutkija saa nähdä työnsä tulokset niin konkreettisesti kuin hän.
- Kun tuotetta lähdettiin kaupallistamaan, Biohit otti minuun yhteyttä ja pääsin alusta alkaen mukaan kehitystyöhön. On aivan eri asia valmistaa sata grammaa laboratoriossa käsin kuin tuottaa satoja kiloja samalla kertaa teollisessa tuotannossa.
Auttaa tappamaan mikrobeita
L-kysteiinia sisältävä Acetium-kapseli on suunniteltu niille, joilla on vähähappoinen tai hapoton maha.
Vatsassa oleva suolahappo tappaa normaalisti ihmisen nielemät suun mikrobit, jotka hapottomassa vatsassa tuottavat asetaldehydiä hiilihydraateista. L-kysteiini reagoi mahassa asetaldehydin kanssa ja vähentää sen määrää.
Lue viikonvaihteen (30.-31.1.2010) Iltalehdestä lisää Tuulista ja Acetium-kapselista.

MARJA SULIN”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kyllä lääketeollisuus tarttuu kannabikseenkin, jos sillä ilmenee ominaisuuksia, jotka oikeasti ovat lääkinnällisiä tai edes terveysvaikutteisia. Vuosikymmenten tutkimus ei ole kuitenkaan terveydenhoitoa eikä lääketeollisuutta vakuuttanut. Ja vaikka vakuuttaisikin, ei se ”kotikasvatusta”/"itselääkitystä" laillista.