Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1599 Totuus kannabiksesta 1.2.2010

02.02.2010 09:19

"Suomen kannabisyhdistys peräänkuuluttaa realismia ja aitoa vuorovaikutusta kannabiskeskusteluun, niin päättäjien kuin käyttäjienkin keskuuteen! Joko me olemme siihen valmiita?
Suomen kannabisyhdistyksen kevätkokous 29.3.2009"

TV-ohjelma oli realistinen, joskin vain pintaraapaisu koko aiheeseen. Espoon poikakin toi ilmi realistisen käsityksensä ja toiveensa: "Turvatkaa käyttäjien terveys ja antakaa heille valtion kasvattamaa puhdasta tavaraa".

Espoon poika, otan osaa. Ei se muutu lailliseksi. Eilinen TV-ohjelma kiteytti aineen passivoivaksi. Ensin polttamisesta tulee tapa tai riippuvuus ja sitä seuraa jumitus ja aikaansaamattomuus. Ohjelman perusteella ei kukaan työnantaja palkkaa kannabistia!
Tavoitteena uusi terveystuote ja kasvavat verotulot valtiolle ovat hienoja. Ymmärrettävää on myös saada ”oma” kielletty aine sallituksi. Espoon poikakin polttelisi sitä vieläkin, jos se olisi laillista. Tietty myös omavalmisteinen aine olisi juuri sitä laatua kuin on itse tehnyt – hiuslakka- ja lehmänpaska-aromeilla tai ilman. Sitä paitsi kilon ruskea paketti on hasista vaikka sisällöstä mitattaisiin hasispitoisuudeksi vain 0,1 prosenttia eli gramma!
Ei ole tekopyhää noudattaa lainsäädäntöä. Ihmisoikeusaktivistit saavat vaatia jotakin kielletyksi ja jotakin sallituksi, muta ei ole hyväksyttävää rikkoa lakia. Sehän tietää vain poliisille, tuomioistuimille ja vankeinhoidolle töitä. On pitkä tie saada lainsäädäntöä muutetuksi varsinkin, kun tulevaisuudessakaan minkään myrkyn vetämistä ei säädetä perusoikeudeksi.