Lääkkeetöntä huumekuntoutusta ei saa lakkauttaa Suomesta

Markku Lindell
Adressin tekijä

/ #12 Kalliolan Kiskon klinikka jatkaa

03.02.2010 14:56

Suuret kiitokset kaikille adressiin osallistuneille!
Adressilla lienee ollut vaikutusta päättäjien ja virkameisten tekemiin päätöksiin. Kiskon Klinikka saa jatkaa toimintaansa.

Lämpimin terveisin

Markku Lindell

Alla Kalliolan tiedote aiheesta:

Kalliolan Kiskon klinikka jatkaa toimintaansa viime vuoden lakkautusuhan jälkeen. Sen sijaan Kalliolan Nurmijärven klinikan pidennetty myllyhoito on lopetettu toistaiseksi.
Nurmijärven klinikan myllyhoidon peruskuntoutusta ja avohoidon palveluita tarjotaan edelleen.

Kiskon klinikka oli lakkautusuhan alla koko edellissyksyn, sillä Helsingin kaupungin ostot putosivat vuoden 2009 aikana, eivätkä muiden kuntien ostot pystyneet kompensoimaan Helsingin päätöksestä johtuvaa vajetta. Virallisissa neuvotteluissa Helsingin kaupunki ilmaisi lokakuussa 2009 halukkuutensa varmistaa tavalla tai toisella lääkkeettömän huumekuntoutuksen jatkuvuuden. Kiskon klinikan toiminta jatkuu, koska Helsingin kaupungin kanssa on päästy sopimukseen vuoden 2010 ostoista. Kalliolan Kiskon klinikka on yhtenä palveluntuottajana sitoutunut kehittämään vaihtoehtoisia ratkaisuja lääkkeettömän huumehoidon palveluihin

Kiskon klinikalla hoidetaan yli 18-vuotiaita huumeiden käyttäjiä yhteisöhoidossa. Klinikalla ei käytetä riippuvuutta aiheuttavaa lääkitystä eikä päihdeongelmaa hoideta lääkkeillä. Hoitoon voi hakeutua kaikkialta Suomesta.

Pidennetty myllyhoito lopetettu toistaiseksi - Perushoito jatkaa

Nurmijärven klinikan huumekuntoutusta tarjoava pidennetty myllyhoito lakkautettiin toistaiseksi viime syksynä. Perusteena olivat tuotannollis-taloudelliset syyt. Alkoholiriippuvaisille suunnattu perushoito on edelleen pääasiallinen Nurmijärven klinikan tarjoama palvelu. Perushoitoa ja kolmen päivän hoidontarpeen arviointia klinikka tarjoaa valtakunnallisesti.

Lisätiedot:
Liisa Kallio