Ravitsevampaa kasvisruokaa Unicafelle

Adressin tekijä

/ #2 Kiitos vastineesta!

09.02.2010 17:33

Olemme kiitollisia nopeasta reagoinnistanne. Vaikka jo vastasitte adressiimme, pidämme sen suunnitelmiemme mukaan vielä avoimena ja palautamme sen tämän kuun lopulla. Kuten sanoitte, teidän tehtävänne ei ole ensisijaisesti keskittyä vegaaniseen ruokaan - tämän me ymmärrämme. Adressimme tarkoituksena ei ollut kuitenkaan puhua vain vegaanien, vaan ylipäänsä kaikkien, erityisesti kasvissyöjien puolesta. Kuten allekirjoittaneiden valtaisa määrä osoittaa, ovat he niin suuri vähemmistö, että heidän asiansa on huomion arvoinen.

Haluaisimme nostaa vielä muutaman asian esille.

Ymmärrämme, että einesten tarjoilu tulee edullisemmaksi kuin vastaavan ruoan valmistaminen itse. Mielestämme ei kuitenkaan ole perusteltua suosia eineksiä siinä määrin kuin niitä tällä hetkellä suositaan: eineksiä on tarjolla usein monta kertaa viikossa, vaikka kasvismuhennokset ja -höystöt ovat parhaimmillaan aivan yhtä hyviä ja lisäksi paljon terveellisempiä. Vastineessanne huomautitte, että suomalainen elintarviketeollisuus käyttää laadukkaita raaka-aineita ja tekee hyvää työtä kehittämällä lisäaineettomia ja sydänystävällisia eineksiä. Olemme tästä eri mieltä. Tällä hetkellä teolliset tuotteet eivät ole lisäaineettomia eivätkä myöskään ravitsemuksellisesti monipuolisia.

Uusissa resepteissänne pistää eräs asia silmään. Esimerkiksi jotkut uudet reseptinne (mm. linssikeitto) sisältävät sokeria. Nykyaikaiset tutkimukset osoittavat, että liiallisen valkoisen sokerin käyttö on yksi suurimpia aikamme terveysriskejä: se aiheuttaa mm. diabetesta ja liikalihavuutta. Sokerin avulla on hyvin helppo tehdä ruoasta maistuvaa. Sen käyttö ei kuitenkaan ole terveyssyistä perusteltua. Nykyaikaisessa terveyskeskustelussa ruoan terveellisyys rinnastetaan usein vähäiseen kalorimäärään, mikä on vain pieni osa totuutta. Tämän vuoksi nostamme esille lisäaineiden ja sokerin käytön.

Vastineestanne ei kaikin osin ilmennyt, puhutteko tämänhetkisestä tilanteesta vai reseptikehittelyn lopullisesta tuloksesta. Olemme kuitenkin iloisia käynnissä olevasta tuotekehittelystänne. Toivomme, että 1500:n (9.2.2010)adressin allekirjoittaneen mielipiteet otetaan kehittelyssä huomioon.

Ystävällisesti,
Saija Räsänen