Kannabis lailliseksi

10.02.2010 08:54

”Oopiumituotanto vähenee Afganistanissa
julkaistu tänään klo 08:31
YK:n huume- ja rikosvirasto UNODC uskoo Afganistain oopiumituotannon vähenevän edelleen tänä vuonna. UNOCD:n johtajan Antonio Maria Costan mukaan tämän vuoden tuotantoa vähentää huono viime vuoden huono sää.
Viime vuonna afgaaniviljelijät tuottivat hehtaarilla keskimäärin 56 kiloa oopiumiunikon siemenkotia, joita käytetään heroiinin valmistukseen. Vuonna 2007 oopiumia tuotettiin Afganistanissa vuonna 8 200 tonnia. Viime vuonna määrä oli 1 300 tonnia pienempi. Oopiumin viljelyalan arvellaan pysyvän tänä vuonna 123 000hehtaarissa viime vuoden tapaan.
Afganistanin oopiumin tuotannon supistumisen seurauksena sen hinnan uskotaan nousevan, mikä voi lisätä jälleen unikon viljelyä, UNODC varoittaa. YK-viraston mukaan viljely on vähäisintä alueilla, joissa Afganistanin hallinto on tehokkainta.
AFP ”

Tuosta unikkohehtaarimäärästä suuri osa vaihtuisi hamppuhehtaareiksi, jos hamppu laajalti laillistettaisiin. Suuntaus olisi ehkä hyvä, mutta ulkomailta ei Suomeen tuotaisi mitään laillista lääkekannabista, vaan sitä itteensä salakuljetettaisiin tänne lisääntyviä määriä. Verollinen kannabis ei menisi kaupaksi ja se” teollisuudenhaara” näivettyisi nopeasti ja pelkään, että poliisin työt vain lisääntyisivät. Pitäisi paha veroton kannabis saada aisoihin - myös kotikasvattamoissa!

Näin se yksinpuhelunani menee. Ja kyllä täällä riittävään tilaan toivoisin lisää keskustelua järkevästä tai edes järkevämmästä päihdepoliitiikasta. Kannabiksen laillistamisessa ei ole pelkkää järkeä.