Kannabis lailliseksi

/ #1658

22.02.2010 14:19

Poliklinikka, Suuri suomalainen lääkärikirja; Kipukanava

”Jättitutkimus: Marihuanasta todella apua kivunlievityksessä - jo pienet annokset auttavat

Lähes 9 miljoonaa dollaria (6,4 miljoonaa euroa) maksaneessa Kalifornian yliopiston tekemässä tutkimuksessa on saatu uutta tietoa marihuanan vaikutuksista kivunlievittäjänä. Alustavien tutkimustulosten mukaan marihuana voi helpottaa neuropaattista eli hermovauriokipua, joka johtuu esimerkiksi onnettomuudesta, tulehduksesta, diabeteksesta, aivohalvauksesta tai muista hermostoon vaikuttavista sairauksista, The Sacramento Bee -lehti uutisoi.

Tutkimuksessa todetaan niin ikään, että marihuanan polttaminen auttaa lyhyellä aikavälillä myös lihaskouristuksiin.

Tutkimus on ensimmäinen tämän kokoluokan selvitys marihuanan vaikutuksista, ja siinä on tuloksia kahden vuosikymmenen ajalta.

Tutkimuksessa keskityttiin sellaisiin sairauksiin, joiden nykyiset lääkehoidot eivät tarjoa riittävää kivunlievitystä, MedicalNewsToday.com-verkkosivulta kerrotaan. Tutkimuksessa tutkijat suorittivat yhteensä viisi kliinistä koetta, ja lisääkin on vielä tulossa. Tutkijoiden mukaan lisätutkimuksia vaaditaan, jotta ymmärretään paremmin vaikutusten takana olevia mekanismeja ja miten kannabinoidi-yhdisteistä saataisiin kaikki hyöty irti.

Vaikutukset näkyvät jo pienillä annoksilla

Kalifornian yliopiston alla toimivan Lääkekannabiksen tutkimuskeskuksen (Center for Medical Cannabis Research) toteuttamassa tutkimuksessa kerrotaan marihuanan positiivisista lääkevaikutuksista, mutta sen sijaan siinä ei puolusteltu pilveen tulemista.

Nimittäin tutkimuksen mukaan eräissä kliinisissä kokeissa 38 potilaalla, jotka polttivat marihuanaa selkäydinvammasta, MS-taudista, diabeteksesta ja muista sairauksista johtuviin kipuihin, voimakas aine ei toiminut yhtään sen paremmin kuin heikommat annostukset.

”Huomasimme, että pienitehoinen toimi yhtä hyvin kuin voimakastehoinen kivunlievityksessä. Mutta alhaisemmat annokset eivät aiheuttaneet sekavuutta”, tohtori Barth Wilsey totesi The Sacramento Bee:lle.

Tutkimukselle valtuutuksen ja rahoituksen antoi Kalifornian osavaltio. Tutkimuksen raportti on nähtävissä Kalifornian yliopiston Lääkekannabiksen tutkimuskeskuksen sivuilla (englanninkielinen PDF).
Antti Voutilainen, toimittaja”

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

On tutkijoilla ollut tutkimusta! Toivotaan, että potilaat saavat parhaat mahdolliset lääkkeensä ja että lääkärit osaavat hommansa. Itselääkitystä ei sallita - hyvä niin. Tosin lääkäri ei määrännyt minulle "turhaa" lääkekuuria hengitystieinfektiooni. Yskin nyt itseäni terveeksi sallituilla pastilleilla ja toivon, että lääkäri on oikeassa. Siis vaikka lääkeaineita sallitaan, lääkkeitä ei puoskaroida niitä haluaville. Muunlainen vapaa hampunvapautus ei tule onnistumaan. Minä en sitä määrää. Se on vain ennustukseni.