Kannabis lailliseksi

Adressin tekijä

/ #1672 Jälleen kerran..

02.03.2010 09:23

Kannabiksella on paljonkin lääketieteellisiä käyttötarkoituksia tuon kivunlievityksen ja silmänpainetaudin lisäksi. Tämän adressin pointti kumminkin on tosiaan kannabiksen laillistaminen tai dekriminalisaatio.

Yhtenä pointtina olisi se, että kannabiksen käyttäjät saataisiin eroon laittomasta huumausainekulttuurista; ja tähän liittyen myös se, että poliisin rajalliset voimavarat (joiden vähyyttä joka vuosi itketään) saataisiin ihan oikean rikollisuuden käsittelyyn.

Jos mielestäsi vaatekaapissaan omaan käyttöönsä kasvatteleva henkilö on sellainen rikollinen että poliisi käyttää aikaansa(ja verorahoja) järkevästi häntä käsitellessään, on kyllä pahasti prioriteetit sekaisin niin kauan kuin yksikin varas, pahoinpitelijä tai muu toista henkilöä vastaan rikkova kriminaali on liikenteessä.

Se, että jokin aine kielletään ei tosiaankaan tarkoita sitä että siitä aiheutuvat haitat vähenisivät. Otetaan vaikka suomen kieltolaki jonka voimaan tultua huomattiin että vaikka alkoholin kokonaiskulutus olikin saatu vähenemään jopa 20-25% niin haitat olivat lisääntyneet räjähdysmäisesti koska nyt kulutettiin ainoastaan kirkasta viinaa, useimmin suoraan pirtua josta osa tietysti tuotevalvonnan puuttuessa oli ns. 'puolalaista tikkuviinaa'. Liitetään tähän se että kynnys hakea apua on huomattavasti suurempi lain sanktioiden takia ja sekoitetaan soppaan pirtutrokarien välienselvittelyiden aiheuttamat vahingot sivullisille niin päästään siihen kiistattomaan tosiseikkaan että kieltolaki aiheuttaa ongelmia, ei ratkaise niitä.