Kannabis lailliseksi

Turku

/ #1674

04.03.2010 15:43

Olen huolella ja hartaasti lueskellut nyt tämän ketjun läpi ja olen tullut seuraavaan johtopäätökseen: suomalaiset ovat suhteellisuudentajuttomia uunoja.

Miksikö?

Käytän itse jonkin verran alkoholia. Tupakkaa poltan n. 6 kpl vuodessa (siis yksittäisiä tupakoita, en askeja).

Ihmiset järkyttyivät, kun kuulivat minun polttavan: "Lopeta heti, jäät koukkuun!" Saatoin vain tuijottaa, kun fiksuiksi luulemani lähimmäiset meuhkasivat kuin höyrypäiset. Ei, minusta ei tule kroonista tupakoitsijaa jos poltan yhden tupakan joka toinen kuukausi. Siitä ei ole myöskään terveydellistä haittaa ja pidän sen mausta. En myöskään osta tupakkaa itselleni, koska en tahdo edistää tupakkateollisuutta, yleisemmin poltan löytämiäni rasianjämiä, ne riittävät hienosti.

Alkoholia käytän joskus runsaammin ja joskus vähemmän, sen mukaan miltä tuntuu. Tavoitteenani on "keskiarvoinen kohtuukäyttö", millä tarkoitan sitä, että toisinaan on mahdollista juoda vain se yksi saunasiideri tai viinilasillinen ja toisinaan sitten taas niin tahdottaessa ne kännit - ja sitten välillä kun siltä tuntuu olla ihan kokonaan ilman. Suvussani on alkoholisteja, mutta itse en näytä olevan kovin taipuvainen alkoholisoitumaan. Humalassa olen hieman tavallista läheishakuisempi, aika äänekäs, mutta keskimäärin sopuisa. Humalassa olen tehnyt yhden asian, mitä oikeasti kadun ja jonka syynä on ollut alkoholi. Alkoholi masentaa minua, joten senkin takia sitä on syytä hieman varoa.

Mitenkäs tämä sitten liittyy aiheeseen? Jos päättäisin polttaa tai natustella kannabista, niin miksi taivaan nimessä käyttäisin sitä toisella logiikalla kuin alkoholia - tai tupakkaa, jonka riippuvuusvaste sentään tutkimusten mukaan ihan toista kuin kannabiksen?

En pidä itseäni geneettisesti tai muutenkaan erityisen kultalusikka suussa syntyneenä. Silti minua korpeaa se me-muut-oppositioiden väkertäminen, jota ennen kaikkea kannabiksen laillistamisen vastustajat harrastavat. "Jos kannabis ois laillista, niin kaikki ajais pilvessä!" Ai, ajaisitko? Minä en ajaisi. Oletatko nyt muista huonompaa kuin itsestäsi vai etkö koe, että pystyt pitämään itsesi kurissa ja kuvittelet siksi, että muutkaan eivät pysty.

Yleensäkin moni kommentti täällä osoittaa omituista löysyyttä - jota stereotyyppiseltä kannalta ajatellen hämmentävästi esiintyy lähinnä niillä, joille kannabis on kauhistus. Esimerkiksi joku totesi verotuloista puhuttaessa, että kuka sitä ostaisi, jos kasvattaminen kerran on niin halpaa. Väitän että itse asiassa melkoisen moni. Kaupassa on saatavilla hyvänen aika jopa esikeitettyä riisiä ja valmiiksi pilkottua sipulia sikamaisiin hintoihin- ja nekin myyvät.

Eli peräänkuuluttaisin taitoa asettautua keskustelussa toisen asemaan. Tämä onnistuu esimerkiksi siten, että miettii, miten esimerkiksi itse käyttäytyisi ja tahtoisi käyttäytyä kannabiksen vaikutuksen alaisena. On todella inhimillisesti ala-arvoista olettaa, että kaikki itselle tuntemattoman päihteen käyttäjät ovat narkkeja päihdekuskeja.

Nisäkkäät käyttävät yleisesti päihteitä. Saman lajin sisällä käytössä on suurtakin variaatiota: osa yksilöistä käyttää hiukan, toiset riittävästi, jotkut liikaa ja jotkut eivät ollenkaan. Olisiko mahdollista, että se, mitä päihdettä käytetään, vaikuttaisi myös siihen, mihin ryhmään yksilö päätyy? Olisiko mahdollista että esimerkiksi rentoutusta etsivän päihteenkäyttö ei koskaan kroonistuisi, jos hän saisi käyttöönsä paremmin itselleen tai tarpeeseensa sopivan kertakäytössä riittävän haitattoman aineen? Entä jos nykyisestä yhden päihteen politiikasta pois siirtyminen itse asiassa vähentäisikin riippuvuuksien määrää toisin kuin kannabiksen laillistamisen vastustajat täällä yleisesti tuntuvat olettavan?

Peräänkuulutan mahdollisuutta itsetutkiskeluun ja vastuuntuntoon myös paitsi päihteiden käytön määrän myös sen laadun ja merkityksen suhteen. Mikä on minulle sopivin päihde? Miksi ja mihin tarkoitukseen sitä tahdon käyttää? Millainen olen sen vaikutuksen alaisena? MIllaista maailmaa rakennan tätä päihdettä käyttämällä?