Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Sanna Solin
Oulu

/ #12

04.03.2010 17:46

Meistä useimmista aikuisista ihmisistä ei ole järkevä asettua kenenkään holhottaviksi; eikä koirankasvatuksen kuitenkaan ole tarkoitus ollut olla tavallisen ihmisen tavoittamattomissa oleva eliittiharrastus tai jokin pienen piirin sanelemin mielivaltaisin säännöin säännelty. Suomessa ei perinteisesti pidetä ulkomailla paljon tavattavista isoista pentuhautomoista, -tehtaista, koiramyymälöistä, ja laadukkaallakin ammatti-/suurkasvattamisella on huono kaiku usein ihmisten korvissa joskus turhaankin. Täällä kuitenkin on ollut tapana kenen tahansa voida halutessansa antaa oma pieni tai isompi panoksensa oman harrastusrodun jalostukseen; se on nähty jokamiehen ja -naisen oikeudeksi, demokraattisessa pohjoismaisen tasa-arvokulttuurin maassa, niin tönössä kuin kartanossakin jokainen voinut oman narttunsa pennut teettää ja rekisteröidä.
Se on hyvin tervepohjaiseksi nähty.

Jos se on kunnossa, älä ala sitä korjata, koska kunnossa oleva ei tarvitse korjausta. Raamatunkaan mukaan terve ei tarvitse parantamista.

Meillä ei ole mitään ongelmia siinä määrin, tarvitsisimme suunnatonta holhousyhteiskuntaa koiraharrastuksemme piiriin: kuka sitäpaitsi sitten olisi kelvollinen sen ensimmöisen kiven heittämään ja määrittelemään itsensä muiden yläpuolelle & käskyttämään muita jonkin "täydellisen tiedon ja ymmärryksen" itse omaavana, mikäli koiramaailmamme olisi jollain merkillisellä tavalla niin mahdottoman epäkelpo ilmapiiriltään jalostusasioita koskien, tarvitsisimme suunnatonta ylhäältä annettua holhousta sekä niin sääntöä säännön perään, olisi oltavat kuin jossain totalitäärivaltiossa ?

Tämä nyt kuultu suuntaus on voimakkaasti viemässä koiraharrastusta eliittiharrastukseksi sekä koirankasvatusta & jalostusuroksen omistamista "ammattilaisten" yksinoikeudeksi, koska muilla ei enää ole mahdollisuuksia tuollaisia systeemejä pyörittää yksinkertaisesti; samoin kuin viemässä huomiota muista kuin ns tietokannassa näkyvistä asioista vain niihin "tietokannassa näkyviin" - eli metsän näkeminen puilta nähdään yhdentekeväksi.

Olisi todella mahdoton kasvattaa pienempiä rotuja etenkään, enää, rekisterissä. Siitosurosten saannissa voi muutenkin tällaisissa roduissa olla todellinen työ ja tuska jo rodun pienuudesta riippuen - materiaali voi käytännössä olla kotimaassa ja siinä se, lähinnä, jopa, joissain roduissamme; lisäksi vielä kaikkien tajuamat tavanomaist ongelmat jotka johtuvat pienistä, ahtaista ja riitaisista "piireistä".

Mikäli perusterveissä pienissä roduissa -yksittäisten ongelmakohtien vuoksi hysterisoiden- tavallisten kotikoiranomistajien kotikoiraurosten käyttöön kaivu ja saanti perämetsistä rekisteröityyn jalostuskäyttöön tehdään tyystin mahdottomaksi vaatimalla tyystin mahdottomia ja mahdottomiin, järjettömiin utopiatasoihin vietyjä terveystutkimuksia, ei voi ihmetellä sitten missä määrin rekisteröimättömien kasvatus tulee nousemaan.

En näe rekisteröidylle koirankasvatukselle tällä linjauksella kuin täyden seinän vastassa.

Kennelliiton tarkoitus kaiketi ainakin ennen on pitänyt olla tukea nimenomaan rekisteröityä rotukoirien kasvatusta, eikä suinkaan päinvastoin rekisteröidyn koiran pidon ja kasvatuksen viemistä maassamme marginaaliseksi vastoin nykyistä tilannetta.

Jos kennelliitossa nykyiset linjausmietteet ovat päinvastaista tukevia, voi vain ihmetellä,

- mistä syistä tahdotaan kuvaannollisesti ilmaistuna "ampua oman itsen alla ja keskellä valtamerta olevan laivan runkoon tykillä reikiä isoilla tykinkuulilla" ja samantien kaikkien muidenkin alta. Millä tietotaidolla, kokemuksella, silmälapuilla ja käsityksillä, asenteilla ja silmälapuilla.

Ja millä moraalisella oikeudella; jokin joukko yhdellä ääripään fanaattisella tavalla ajattelevia ihmisiä saisi päättää kaikkien lukemattomien kasvattajien "puolesta" ? Missä kohtuu, maalaisjärki, toisten omista asioista ja valinnoista päätäntävallan kunnioitus ?

- onko tarkoitus, kasvattajat vastaisuudessa kasvattavat jonkun toisen päättämiä yhdistelmiä ja jonkun toisen päättämillä päämäärillä ja keinoilla ?

- miksi kukaan enää kasvattaisi rekisteröityjä koiria, mikäli se merkitsee, että kantaa vain vastuun mutta toiset päättävät mitä ja miten tehdään ja miksi ?

- onko kennelliiton näkökulmasta kasvattaja vain jokin "eu-tavalla" holhottava ja säänneltävä rahantekolypsylehmä, välttämätön paha?

- minne liiton päättäjäkaarti ajattelette olevanne menossa ja matkalla, mihin pyritte, mihin olette muita viemässä "kieli suolivyön alla kuin viimeistä päivää sataa viittäkymppiä, kahtasataa km/h vauhtimittarissa" ?

********************************************************

Suokaa anteeksi mutta tuollainen kyyti ei meitä vähän konservatiivisempia ja vähemmän vauhdikkaita, hieman harkitsevampia ja valinnan vapauden omaavia kaikkia perustavallisia suomalaisia miellytä.