Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Juha Kares
Adressin tekijä

/ #18 Vastaus Tavan 10

04.03.2010 21:41



Et nyt oikein ymmärrä testien kustannuksia. Kyseessä ei ole pelkkä pieni maksu itse testistä. Ymmärrä edellisestä meilistäni seuraava. Ostan punaisen irlanninsetterin pennun parhaalta mahdolliselta kasvattajalta Australiasta. Sen pelkkä lennättäminen pentuna maksaa Suomeen noin 3.000 - 6.000 € (riippuen pennun koosta ja virkailijasta) plus pennun hinta päälle. Minä ruokin ja hoivaan sitä vuoden. Koira viedään noin 100 € lonkkakuviin, se ei ole ongelma. Mutta lopputuloksena voi olla, ja minulla usein olikin koiralle lonkka-aste D. Se oli siinä hyvä Tava. Voin heittää yhdellä kerralla hyvästit noin 10.000 €. Tarkoitus oli tuoda uutta arvokasta materiaalia, mutta joku on päättänyt, että tuon D:n takia näin ei ole. Voi kunpa useampi voisi kokea miltä tuntuu 10 minuutissa menettää 10.000 € ja suuri määrä työtä. Luulenpa, että nämä teoreetikot voisivat tulla toisiin ajatuksiin. Vielä enemmän sattuu, kun itse tiedät, että tätä koiraa olisi silti tarvittu. Mutta mitä sinä tiedät, olet vain yksi maailman arvostetuimpia kasvattajia ja sinua puolet nuorempi ihminen on tehnyt viisaan päätöksen puolestasi....tai vielä pahempaa ihminen, joka ei ole kasvattanut koiria yhtäkään sukupolvea.

Ymmärrä myös miten paljon muut kasvattajat pelkäävät, että näin käy. Se on todellisuutta ja minulle käynyt monta kertaa. Kaikki eivät ole näin hulluja tai intohimoisia. He eivät uskalla tuoda mitään, koska riskinä on minun kokema kohtalo. Arvaa hyvä Tava, kuinka paljon tuonteja jää tuomatta, koska pelätään ja aivan syystä.