Kannabis lailliseksi

09.03.2010 21:15

"Ulkomaiset rikosliigat viljelemässä marijuanaa Ruotsissa
julkaistu tänään klo 17:04, päivitetty tänään klo 19:55
Kansainväliset rikollisverkostot ovat ryhtyneet Ruotsissa viljelemään kannabista niin laajasti, että poliisi ja tulli pitävät trendiä vakavana. Parina viime vuonna Ruotsin poliisi on paljastanut useita liigoja, jotka ovat viljelleet marijunaa suurimittaisesti.

Ruotsin tullilaitoksen mukaan liigojen tavoite on saada kannabikselle pysyvä jalansija huumekäyttöön Ruotsissa, missä käyttö on ollut huomattavasti suppeampaa kuin monissa muissa Euroopan maissa. -Selvä ja vaarallinen trendi, sanoo tullin huume-asiantuntija Lars Hansson.

Kannabistuotteiden käyttö on pysynyt vuosia alhaisena ja se on jopa vähentynyt. Kotitarveviljelyä on harrastettu pienessä mitassa. Mutta uusimpien, vuoden 2008, tilastojen mukaan Ruotsissa kasvatetun marijuanan takavarikot olivat jo 344 kiloa ja salakuljetetun vain 104 kiloa.

Poliisi paljasti ensimmäiset "ulkomaiset" viljelmät Skoonessa eteläisimmässä Ruotsissa juuri vuonna 2008. Kuudesta talosta löytyi parikymmentä kannabisviljelmää.

Ruotsi uusi markkina-alue

Ruotsin poliisi yhtyy tullin näkemykseen marijuanan laajemmasta tulosta Ruotsiin ja selittää sen sillä, että rikosliigat ovat nähneet Ruotsin uutena markkina-alueena.

Ruotsin keskusrikospoliisin huumeasiaintuntijan Steve Almin mukaan verkostoja ohjailevat vietnamilaiset. Sitä mistä päin maailmaa toimintaa johdetaan, poliisi ei vielä tiedä.

Alm yhdistää kannabiksen viljelyn ihmissalakuljetukseen. Viljelijät pakotetaan tulemaan Ruotsiin maksamaan velkojaan viljelemällä kannabista.Yleensä viljelöyyn tarvittavat tilat tai rakennukset ovat ruotsalaisten omistamia.

Tammikuussa poliisi pidätti Tukholmassa kuusi miestä, joiden viljelmät olivat kahdessa asunnossa ja yhdessä musiikkistudiossa, kirjoitti Svenska Dagbladet tiistaina. Ratsiassa haltuunotetun kannabiksen arvo oli SvD:n mukaan miljoona kruunua eli 103 000 euroa. Kyseessä oli yksi Ruotsin suurimpia kannabisverkostoja.

SVT, TT, SvD:n verkkosivut"

Eipä olisi tuotakaan rikosta olemassa, jos tekoa ei olisi rikokseksi laissa säädetty. Se on varmaa, ettei Ruotsissakaan ole kasvatettu kuituhamppua tai bioenergiaa. Rahaa vaan on tavoiteltu ja paljon. Eiköhän jotakin vastaavanlaista kohta kyrvähdä koto-Suomessakin, sillä laillistamiselle ei näy valoa tunnelissa.