Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1688

12.03.2010 23:07

"Tulli sivelee matkalaukuista huumeet esille
julkaistu tänään klo 21:32, päivitetty tänään klo 21:35
Tulli on saanut käyttöönsä ensimmäisen koneellisen huumeidenetsijän. Laite etsii lääkeaine- ja huumejäämät sananmukaisesti kädenkäänteessä, sillä sivelemällä liikuteltava tunnistin osaa tonkia matkatavaroista pienimmätkin jäämät. Tulli lupaa, että huumekoirille riittää kuitenkin töitä jatkossakin.

Mikään nero ei koekäyttöön saatu uusi huumausaineilmaisin itsessään ole, sillä se osaa tunnistaa vain ne aineet, joita ihminen on siihen ohjelmoinut. Ohjelmoitavaa kuitenkin riittää, sillä kiellettyjä huume- ja lääkeaineita riittää kymmenittäin. Halutessaan koneen voi vielä ohjelmoida tunnistamaan myös räjähteet, jolloin se on tuttu jo satojen aineiden kanssa.

- Aina kun on jotakin pakattu laukkuun, niin siitä jää aina jäänteitä. Tämä laite löytää niistä pieniä partikkeleita ja kertoo myös, mistä aineesta on kysymys, sanoo tuotteen Tullille toimittaneen Machine Tool Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Kim Bergström.

Alun perin laite on kehitetty 80-luvulla Kanadassa. Tullin mukaan kuitenkin vasta nyt ollaan kehityksessä siinä vaiheessa, että ensimmäinen ilmaisin halutaan koekäyttöön myös Suomessa.

Koirien työsopimuksia ei laitteen vuoksi pureta
Huumausaineilmaisimena laite on nyt Suomen kiertueella ensimmäistä kertaa. Finavialla on puolestaan käytössään vastaavaa tekniikkaa, jolla etsitään räjähteitä. Tullin perjantaina käyttöönsä saama laite aloittaa urakkansa Helsinki-Vantaan lentokentältä.

- Meillä on tarkoitus nyt koekäyttää laitetta tulevien kuukausien aikana eri toimipaikoissa lentoliikenteeseen, tavaraliikenteeseen, postiliikenteeseen ja myös raskaaseen liikenteeseen, toteaa Tullihallituksen tarkastusjohtaja Samy Gardemeister.

Jos muutamia kymmeniä tuhansia euroja maksava laite saa vuoden kokeilun jälkeen Tullin siunauksen, saattaa laitteita ilmestyä lisääkin. Se tiedetään jo tässä vaiheessa, että uuden tekniikan myötä etsintä ainakin nopeutuu.

- Missään nimessä laite ei korvaa huumekoiraa. Tämä on nähtävä toimintaa tukevana yhdessä koiran kanssa, Machine Tool Oy:n tuoteryhmäpäällikkö Kim Bergström muistuttaa.

Myös Tullihallitus pitää koirien haistelua edelleen merkittävänä osana strategiaansa, eikä aio tulevaisuudessakaan ulkoistaa koirien toimintaa koneen varaan. Maan suurimmalla lentokentällä töitä paiskii tällä hetkellä kuusi huumekoiraa.

Käry käy vaikka vanhasta pilvenpoltosta
Vaikka laite toimintansa puolesta soveltuisi myös henkilöiden sivelyyn, ei tällaiseen olla kuitenkaan menossa. Matka- ja käsilaukut, rahtipakkaukset ja muut kuljetettavat tavarat ovat sen käyttöympäristöä.

- Viime vuonna Helsinki-Vantaan kansainvälisessä lentoliikenteessä oli 10,7 miljoonaa matkustajaa. Huumausainetapauksia jäi kiinni noin 500, luvattomia lääkeainetapauksia oli noin 2100, joista noin 600 todettiin rikoksiksi, sanoo Lentotullin tullipäällikkö Mika Pitkämäki.

Laite itsessään ei tee kenestäkään rikollista. Jäämiä erilaisista aineyhdisteistä saattaa tietenkin ajautua matkatavaroihin myös vailla salakuljetuspyrkimyksiä. Esimerkiksi laillisessa Coffee-shopissa Hollannissa vieraillut saattaa yllättyä, kun matkatavaroiden joukossa oleva likapyykki laukaisee lentokentällä koneen punaiselle.

Vuoden kestävän koejakson aikana tullivirkailijat saavatkin kuulla vaihteeksi aivan uusia selityksiä, miten nanopartikkelit ovat milloin mistäkin syystä löytäneet tiensä juuri tähän tai tuohon laukkuun.

YLE Uutiset / Marcus Ziemann"

------------------------------------------------------

Saapa nähdä miten paljon kotikasvatus vielä lisääntyy. Salakuljetus karisee ainakin pienemmäksi nykyajan vehkeillä. Televiossa nähdyissä dokkareissa haistelukone on osoittanut tehokkuutensa ja on helppo uskoa yhä useamman salakuljettajan jäävän kiinni.

Villen ulkomaankavereita käy sääliksi. Jollakin on oikea kyttäfiiliskin murhan yrityksineen. Kyllä aineet pehmentää! Vähän toisenlaisella asiainhoidolla heitä odottaisi koto-Suomessa lämmin koti. Ei siinä tarvitse kannabista laillistaa.