Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1694

15.03.2010 15:42

”Huumerikosten määrä kasvoi viime vuonna
julkaistu tänään klo 15:06
Poliisin tietoon tulleiden huumausainerikosten sekä käyttörikosten määrät kasvoivat kymmenisen prosenttia viime vuonna. Kannabistuotteita takavarikoitiin ennätyksellisen paljon, mutta esimerkiksi ekstaasia löytyi selvästi edellisvuotta vähemmän, selviää keskusrikospoliisin ja tullin tilastoista.
Poliisin tietoon tuli 18 555 huumausainerikosta sekä 11 268 käyttörikosta vuonna 2009, mikä on kymmenisen prosenttia edellisvuotta enemmän. Samaan aikaan kyseisistä rikoksista epäiltyjen määrä kasvoi viidenneksellä.
Törkeiden huumerikosten lukumäärä sen sijaan pysyi lähes ennallaan eli noin 900 tapauksessa. Vakavan huumerikollisuuden kansainväliset kytkennät ovat vahvat. Törkeistä huumerikoksista epäillyistä 27 prosenttia oli ulkomaalaisia.
Kotikasvattajat kärysivät poliisille
Kannabistuotteita jäi poliisin ja tullin haaviin ennätysmäärä viime vuonna. Hasista takavarikoitiin kaikkiaan 440 kiloa. Suuri määrä selittyy osin kansainvälisen verkoston kiinnijäämisellä. Suomi takavarikoi oman tutkintahaaransa yhteydessä 168 kiloa huhtikuussa 2009.
Suomessa kotikasvatus on tyypillisesti pienimuotoista ja viljelmässä on korkeintaan parikymmentä kasvia. Silti poliisin marihuanatakavarikot kaksinkertaistuivat sataan kiloon viime vuonna. Khat-huumekasvin takavarikkomäärät kasvoivat 3 300 kiloon, kun edellisvuonna khatia löytyi vain 2 250 kiloa.
Ekstaasia löytyi aiempaa vähemmän
Poliisin ja tullin haaviin jäi arviolta 15 000 ekstaasipilleriä viime vuonna, mikä on selvästi vähemmän kuin vuonna 2008. Amfetamiinia löytyi noin 110 kiloa, eli hieman edellisvuotta vähemmän.
Keskusrikospoliisi arvioi gamman ja lakan suosion hiipuneen, kuten muuallakin Euroopassa on tapahtunut. Poliisi sai niitä haltuunsa vain 86 litraa viime vuonna.
Huumaavia lääkkeitä, kuten Subutexia, löytyi 96 000 tablettia viime vuonna. Kokaiini ja heroiini ovat yhä edelleen marginaalisia päihteitä Suomessa, joten takavarikotkin jäivät muutamiin kiloihin.
YLE Uutiset ”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kun puhutaan kannabiksesta, puhutaan huumeesta. Suomen ” Marginaaliset kotikasvattajat” menettivät viime vuonna poliisin silmätikkuina vain 100 kiloa hamppua. Se on toki liki 100 000 käyttöannosta. Olisko vain 10 g/lärvi? Ei kannabistilla niin huonosti taida mennäkään. Kummalla puolella työ sitten meni enemmän hukkaan? Kannabisti kärsi sadon menetystä kopisssa ja poliisi nautti ilman urakkavoittoja kiinteää kuukausipalkkaa. Kohta voidaan taas tasajalkaa hihittäen lähteä toukokuiselle hamppumarssille; maa vihreäksi, hamppu – maaseudun tulevaisuus, kannabis pois huumeista,… siellä pääsette kaikki kuviin!