Inga stora vindkraftsparker mitt i bebyggelse / Ei laajoja tuulivoimapuistoja keskelle asutusta

Susann Sjöström
malax

/ #1 Kommunstyrelsen i Malax den 22.2.

16.03.2010 12:37

Den 22.2. 2010 tog kommunstyrelsen följande beslut:

Kommundirektör Brandt
Malax kommun och EPV Vindkraft har förhandlat om inledande av planläggning av Sidlandet i Malax för anläggandet av en vindkraftpark. EPV Vindkraft har planer på en vindkraftpark på området för att möjliggöra uppförandet av högst 26 vindkraftverk.
De centrala målsättningarna för detaljplanen enligt avtalet är att ge förutsättningar för byggandet av högst 26 vindkraftverk, bedrivandet av skogs­bruk, bevara områdets möjligheter för rekreationsbruk och jakt samt att bestämma områdets trafikarrangemang på ändamålsenligt sätt. Målsättningen är att det på området inte skall uppstå något gatunätverk som är på kommunens ansvar och att områdets interna trafik, inklusive servicevägar, sköts som privata vägar.
Planläggningen inleds med en generalplansgranskning i enlighet med 54 § 4 mom. i markanvändnings- och bygglagen. Om det under processens gång uppstår behov av att slutföra en generalplan förhandlar parterna om det. Området som är på ca 1.200 hektar finns inte med som område för vindkraft i den godkända landskapsplanen för Österbotten som är sänd till miljöministeriet för fastställelse. Avsikten är att området skall utredas för att tas med i etapplan 2 som Österbottens förbund låter uppgöra. I dagsläget är det regionplanen för Vasa kustregion som gäller som landskapsplan på området.

EPV Vindkraft bestrider kostnaderna för planläggningen. Malax kommun leder planläggningen och upphandlar planläggningstjänster för projektet. På området torde inte finnas behov att utfärda åtgärdsförbud enligt 53 § i markanvändnings- och bygglagen.

Bilaga:

1. förslag till planläggningsavtal mellan Malax kommun och EPV vindkraft

2. kartutkast för generalplansgranskningen av området

Kommundirektör Brandts förslag:
Kommunstyrelsen beslutar att

1. godkänna avtalet mellan Malax kommun och EPV Vindkraft;

2. godkänna att inleda planläggning av detaljplan för Sidlandets vindkraftpark i Malax enligt bifogat avtal; samt

3. konstatera att EPV Vindkraft bestrider kostnaderna enligt avtalet, att Malax kommun leder planläggningen och upphandlar planläggningstjänster.

Behandling:

Före sammanträdet informerade Christoffer Wiik och Tomi Mäkipelto från EPV Vindkraft kommunstyrelsen om vindkraftprojektet på Sidlandet. Under ärendets behandling redogjorde kommundirektör Brandt för hur beslutsprocessen är planerad angående planläggning av vindkraft i kommunen. Kommunstyrelsen delgavs även de skrivelser (bilaga) som inkommit angående vindkraft.

Beslut:

Kommunstyrelsen godkände kommundirektörens förslag.

Kommunstyrelsen framhöll att det gällande avtalsområdet är 1 200 ha, men detaljplanen i avtalsområdet kommer att täcka ca 75 ha av området

Pentti Rajala meddelade jäv och var utstigen under ärendets behandling.

_________

Vi fortsätter kanmpen, Susann Sjöström

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…