Rikkurit ulos satamista

Jyväskylä

/ #13 Tulotasolla ei ole merkitystä edunvalvonnassa

19.03.2010 10:18

Täällä näyttää olevan paljon kateellisia ihmisiä ahtaajille, jotka tekevät raskasta fyysistä työtä tuulessa ja tuiskussa. ahtaajia verrataan jopa lääkäreihin,jotka istuskelevat lämpimässä ja peruspalkka huitelee 5000 euron paikkeilla, lisäksi ylityökorvaukset ja yksityiset klinikat. Verotustiedoista näkee helposti paljonko mikin ammattiryhmä tienaa. 70-100te tienaavissa ei ole ahtaajia, lääkäreitä kylläkin.
En ymmärrä mikä merkitys koulutuksella pitäisi olla palkan suuruuteen tai pienuuteen? Palkka maksetaan työn vaativuuden, vastuullisuuden ja toivottavasti myös tuottavuuden ja yhteiskunnallisen merkittävyyden perusteella. Ahtaajien työnkuva täyttää kaikki nämä kriteerit.
EK:n toiminnan johdosta on jouduttu luopumaan kattavasta yhteiskunnallisesta sopimisesta ja jouduttu tilanteeseen, jossa jokainen ammattiryhmä neuvottelee omat työehtosopimuksensa. Pyhäpuheissa tosin työnantajat puhuvat paikallisen sopimisen lisäämisestä, mutta luottamusmiehet eli työntekijöiden edustajat halutaan ohittaa ns. neuvotteluissa. Ilmeisesti halutaan palata 30-luvun tasolle, jolloin työntekijöitä ja varsinkin luottamusmiehiä uhkailtiin, muilutettiin ja joskus jopa pahoinpideltiin. Ahtaajat ovat oikealla asialla ja heidän sinnikkyytensä johdosta myöskin me muut ammattiryhmät tulemme saamaan tulevaisuudessa saman irtisanomissuojan kuin minkä ahtaajat nyt taistelevat.

Kun itse jouduin jäämään vuonna 2003 pois työstäni, sairastuttuani vuosikausia kestäneen vainoamisen ja kiusaamisen seurauksena sain vuoden palkan n. 34 te, koska itse irtisanouduin, eikä työnantajan tarvinnut ryhtyä irtisanomiseen, joskin perusteita sille ei olisi ollut.

KAIKKI TUKI AHTAAJILLE. Työtaistelu loppuu välittömästi, kun työnantaja maksaa
työntekijöille oikeutetun muutosturvan.