Rikkurit ulos satamista

Mikko Karjalainen
Joensuu

/ #16 Ihmisoikeudet päässyt hukkumaan?

19.03.2010 11:18

Lainaus: "Työntekijöiden lakko-oikeus on määritelty perustuslaissa ja se on turvattu .... Lakossa ovat työt."

Työntekijät ovat lakossa, eivät työt. Se on keinotekoinen yritys yksipuolisesti laajentaa lakko-oikeus koskemaan myös töitä, jotta lakkoilu ei pitkittyisi ja tulisi liitoille liian kalliiksi. Muutenhan esimiehetkään eivät saisi tehdä niitä lakonalaisia töitä.

Sanakirjan mukaan rikkuri on liiton jäsen, joka tekee töitä. Liiton ulkopuolinen ei voi olla rikkuri. Wikipediasta lainattua:

"lain mukaan jokaisella on oikeus olla osallistumatta lakkoon, eivätkä lakkolaiset saa estää ihmisiä tekemästä töitä tai asioimassa yrityksessä. Liittoon kuulumattomilla työntekijöillä työntekovelvollisuus säilyy lakosta huolimatta, joten heidän työntekonsa estäminen polkisi heidän perustuslaillisia oikeuksiaan."

Siinäpä se tulikin, ihan yksiselitteisesti. Vaikka duunari olenkin, ja kannatan oikeuksista taistelemista tarvittaessa lakon avulla, niin laittomuuksiin yllyttämistä en suosittelisi edes addressin muodossa. Se pitää ymmärtää vaikka tilanne kuinka ärsyttäisi.

Ja vielä muistutuksena seuraavat säännöt jotka koskevat kaikkea keskustelua verkossa, mukaan lukien tämä palsta:

"Älä syyllisty rikokseen esim. kiihotus kansanryhmää vastaan, kunnianloukkaus, yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen, laiton uhkaus"