Rikkurit ulos satamista

Matti Naapuri
Pori

/ #18 Työehdot eivät voimassa, sopimukseton tila!

19.03.2010 12:20

Ahtausalalla on AMMATTITYÖTÄ ja AMMATTITEKIJÖITÄ, mutta missä on voimassa olevat työehdot? Niitä ei ole!
"Rikkurien työehdot" on varmaan hyvin hanskassa, valvonnasta puhumattakaan? No, eihän niitä ole!

On silkaa tyhmyyttä myydä työpanos (ammattitaito, ajankäyttö jne.) toisen käyttöön, jollei voimassa olevia työehtoja ole. Tästä toiset on tarkempia kuin taas toiset, kuten nyt rikkurit, jotka eivät niitä tällä hetkellä tarvitse.

Onhan se päivän selvää, ettei näiltä rikkureiltakaan loputtomiin työintoa riitä, jos ei työhön sisälly työehtoja tai pelisääntöjä, tosin nyt taitavat hetken nauttivan toisten tappelemilla ja neuvottelemilla ehdoilla mutta kuinka kauan? Kyllä se into loppuu aika lyhyeen kun työnantaja alkaa kyykyttää, joka on tässä tapauksessa ihan oikeinkin, kun työehdot ovat käytännössä yksipuoliset eikä siis sido juuri mihinkään.
Pärjääkö ja pystyykö kaikki nyt "innokkaiksi rikkureiksi" tunnustautuneet tulemaan toimeen omillaan kun omistaja - työnantaja sanelee ehdot?
Epäilenpä, ettei näin tule käymään mutta nyt siihen näyttää osalla oleva vahva usko. Mietitäänpä asiaa laajemmin. Pyörisikö Suomalainen yritysjärjestelmä ja talouselämä avoimin ehdoin, epäilen suuresti! Tätä nyt näyttää kovin moni vaativan, (anonyyminä) että pelisäännöt pitää poistaa, mutta toivoisin enemmän mielipiteen julkaisijoilta ilmiantoja itsestään, vai loppuuko tahto siihen?

Oikeudet ja niiden tulkinta jääköön viranomaisten vastuulle, mutta väkivältaa ei saa kohdistaa yhteenkään osapuoleen, sen estää Seomen lainsäädäntö.

Tähän on tultu. Kun asiat menevät riittävän huonolle tolalle kuten nyt on työehtojen osalta monilla työpaikoilla nähty, ei sitä tarvitse hyväksyä, olipa järjestäytynyt tai ei. Työn tekeminen on vastikkeellista eli rahan- tai muun vastaavan asian arvoista, jonka arvon määrittävät kaksi osapuolta, työn tarjoaja ja työn tekijä. Ihan kuin kaupasta ostaisi tavaraa, jolle on määrätty hinta mikä pitää maksaa, että tavaran tai palvelun saa, yksinkertaista eikö totta? Tästä tässäkin on kysymys.

Ei "lakko" määräänsä enempää kestä, nyt se vaan on saatu näyttämään "pahemmalta" kuin viimeaikoina on totuttu. Sitähän se ei kuitenkaan ole, josta on osoitus hallituksen hampaattomasta toiminnasta.

Parempia ja ennenkaikkea yhteisöllisempiä aikoja odotellessa!