Säilyttäkää Tampereen klassillinen koulu

Liisa Räsänen
Eura

/ #5 Humanistinen sivistys vaarassa!

26.03.2010 14:18

Vaikka en ole korkeasti oppinut professori vieraasta kaupungista,uskaltanen silti esittää mielipiteeni. Ymmärrän hyvin, että tamperelaiset haluavat säilyttää klassillisen koulunsa, sekä rakennuksena että oppisisällöltään. Samoin kuin turkulaisetkin.
Näin ulkopuolisena asiaa ajatellen on kuitenkin tärkeintä saada säilymään klassillisten kielten pitkän oppimäärän opetus. Seinät ovat vain seiniä, mutta sivistys säilyy, jos säilyy. On surullista, kuinka mitättömästi antiikin Kreikan ja Rooman historia sivuutetaan nykyisessä peruskoulussa ja lukiossa. Vain ani harvassa lukiossa opetetaan enää edes yhtä latinan kurssia. Yhä enemmän humanistisia näkemyksiä sivuutetaan koulutuksen suunnittelussa ja järjestämisessä. Suomalaisten yleinen sivistystaso rapautuu pikkuhiljaa, vaikka tekniikan kehitys olisikin huippuhyvää. Klassillisten kielten opetus sentään avaa näkökulmia koko eurooppalaisen sivistyksemme kivijalkaan, antiikin Kreikan ja Rooman perintöön.
Toivottavasti Klassillinen koulu saa säilyä Tampereella (samoin kuin toivottavasti Turussakin)!