Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1760 Hyvää Pääsiäisaattoa

03.04.2010 12:19

Hello jamaicaman. Luulen, että kannabis on hyvin vanha kasvi ja ihmisen esi-isät ovat sitä vähän väliä pureskelleet ruokaa etsiessään. Vieläkin eläimet ja meidän pikkulapsetkin tutkivat kaikkea syömällä! Vanhempana ehdottomasti yritän valvoa mitä lapseni suuhunsa panevat. Lasten kasvaessa vastuu siirtyy/ulkoistuu heille itselleen.

Kannabis sisältää ainakin nykyään jalostettuna lukemattomia eri aineita ja osaa niistä on jo vuosia tutkittukin. Pidetään me nyt portugalilaisia koekaniineina ja katsotaan mitä ”vapaat” huumeet heille tekevät. Eläkeiässä olemme sitten viisaampia. Ei haittaa vaikka jarruttaisimme kannabiksen laillistamista vielä 20 vuotta ja näemme sitten missä oikeasti mennään. Halukkaathan pääsevät kuitenkin jo heti koekaanien joukkoon.

Primääristä ruskeaa poikkeamaa:

”Mämmin maailmanvalloitus antaa odottaa vielä itseään
julkaistu tänään klo 09:25, päivitetty tänään klo 09:36
Tänäkin pääsiäisenä useimmista suomalaisista ruokapöydistä löytyvä mämmi ei ole tehnyt läpimurtoaan maailmalla vientiyrityksistä huolimatta. Suomen mämmimarkkinoiden johtaja arvelee, että markkinoinnissa on epäonnistuttu.
Tunisialaissyntyinen mämmiasiantuntija sanoo, ettei tuokkonen tai rove kelpaa pakkaukseksi Suomen rajojen ulkopuolella.
Mämmin vientiä ulkomaille on yritetty jo vuosia ilman kummoisia tuloksia. Mämmiä ostavat Suomen rajojen ulkopuolella yhä lähinnä ulkosuomalaiset. Suurin mämminvalmistaja, Kymppi-Maukkaat ruoskii itseään: töitä on tehty, muttei tarpeeksi.
- Sitä on tutkittu useampana vuotena, mutta ikävä kyllä se ei ole saanut tuulta. Varmaankin se on osaamisesta kiinni, koska tuotehan on hyvä, sanoo toimitusjohtaja Lasse Koski.
Ruotsi on suurin mämmin vientimaa, mikä johtuu siitä, että Ruotsissa asuu satojen tuhansien suomalaisten vähemmistö. Fazer-leipomot vie Ruotsiin enemmän mämmiä kuin se myy Suomessa, yli 100 000 tuokkosta.
- Sellainen käsitys meillä on, että muualta tulleiden ruokaa se pääasiassa on. Suomesta ja jonkin verran myös muualta Ruotsiin muuttaneiden ruokapöytään se on löytänyt, mutta vähemmän riikinruotsalaisten, arvioi markkinointijohtaja Ismo Nikkola.
Mämmi kiinnostaa muitakin kuin supisuomalaisia
Ismo Nikkola kertoo kuulleensa hajatietoja, että jotkut Lähi-idästä muuttaneet olisivat löytäneet mämmin. Sattumaako lie, mutta yksi mämmin kotimaan Suomen johtavista mämmiasiantuntijoista on ulkomaalaistaustainen. Tunisiasta Pohjois-Afrikasta Suomeen vuonna 1977 muuttanut Ahmed Ladarsi on Suomen Mämmiseuran perustaja ja puheenjohtaja.
Ladarsi on kirjoittanut Mämmi-kirjan, joka sai viime vuonna ykköspalkinnon The Gourmand World Cookbook Awards -kilpailussa. Mämmi-kirja kilpaili yhden teeman keittokirjojen sarjassa, jossa oli osallistujia yli 40 maasta.
Myös Ladarsilla on ollut usean vuoden ajan tavoitteena tehdä mämmistä vientituote muutenkin kuin reseptien muodossa. Ladarsille mämmi on paitsi ruokalaji sellaisenaan, myös raaka-aine, josta syntyy uusia herkkuja. Kirjassaan hän esittelee 80 mämmin käyttötapaa.
Missä muodossa mämmiä maailmalle?
Ahmed Ladarsi ei usko, että mämmi voi myydä ulkomailla sen Suomessa parhaiten tunnetussa ulkoasussa, koivun tuohta jäljittelevässä tuokkosessa.
- Esteettisyys on a ja o. Ei me voida ajatella todellakaan, että mämmi viedään tuommoisessa julmassa muodossa, 700 gramman tai puolen kilon rovessa, Ladarsi tuomitsee.
Ruokakursseja vetävä vantaalainen mämmiasiantuntija etsii yhä rahoittajia vientihankkeelleen, mutta hänelle on kiteytynyt tarkka käsitys siitä, missä muodossa mämmi myisi ulkomailla.
- Tryffeli- ja snacks-muodossa, Ladarsi arvioi.
Kymppi-Maukkaiden toimitusjohtaja Lasse Koski uskoo tuokkoseen pakattuun mämmiin. Koski huomauttaa, että rukiista valmistettu mämmi on "funktionaalista" eli terveysvaikutteista ruokaa. Myös Ladarsi saa työstään tunnustusta Koskelta.
- Oikein markkinoituna se ehkä tulisi myytyä siitä tuokkosestakin, mutta toisin markkinoituna myöskin. Mielestäni ne täydentävät toisiaan. Ahmed Ladarsi tekee hyvää työtä sen eteen, Koski kiittelee.
YLE Uutiset / Mikko Haapanen ”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Korostuisiko mämmin terveysvaikutus, jos se kuivattaisiin ja pakattaisiin tiiviiksi laataksi? Miten se palaisi ja miltä höyryt tuntuisivat? Kannabistit – kokeilujen pioneerit, kertokaa kokemuksistanne!