Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1765 Pääsiäinen jatkuu

04.04.2010 12:21

Jamaikan mies esittää täällä arvoituksia, joihin (vain) hänellä itsellään on tiedossa oikeat vastaukset. Voisi siis itse kertoa miten kannabinoidireseptorit ja kannabinoidit keskenään reagoivat. Samoin hän voisi argumentoida mikä on näiden kahden olemassa olevan asian mahdollistama syntyhistoria, kehitys sekä mistä mihin se ajallisesti kantaa. Sitten ainakaan asiaan ei tulisi hänen mielestään vääriä vastauksia. Vai onko nyt niin, että hän haluaakin vain testata minun luetun ymmärtämistäni?

Koska en ole kielimiehiä ja useimmat tutkimustulokset on julkaistu englanninkielellä, myönnän sivuuttaneeni ne melko nopeasti, mutta luulisi kannabistien pää-äänenkannattajan Suomen kannabisyhdistyksen kannabisuutisten olevan ajan tasalla olevaa tietoutta. Niistä en ole tehnyt muistiinpanoja enkä katso tarpeelliseksi tehdä kertaustakaan, koska asialla ei ole minulle mitään merkitystä. Toivottavasti tutkivat tahot saavat kannabiksesta kaikki hyvät ominaisuudet käyttöön. Tarkoitan väitettyjä lääkinnällisiä ominaisuuksia, joita ei vielä ole hyödynnetty.

Se on fakta ja epäfakta, että vain puhdas sattuma ja vain ajan kysymys oli, että ihminen ja kasvi kohtaisivat toisensa. Sama juttu se on aurinkomme räjähtämisen kanssa. Tiedämme erilaisia ”tiedesanomia” lukemalla, että maailmankaikkeudessa/avaruudessa toisinaan räjähtelee tähtiä ja oman aurinkomme toiminta ja lämpötilakin vaihtelee. Maailmamme/aurinkomme loppu tulee, mutta ehkä sattumalta tai ajan kanssa ja ehkä vasta kymmenien vuosituhansien kuluttua. Onneksi emme tiedä.

Ihminen perustaa kaiken luulemansa lukemaansa, kokemaansa ja näkemäänsä ilmiöön. Minä olen sitä samaa sarjaa. Virheitä sattuu, mutta jos sattuu sama virhe kahdesti peräkkäin syy on tyhmyydessä. Viisaana en itseäni voi pitää, sillä omat virheeni ovat usein toistuneet. Kannabiksen vastustamisessa en kuitenkaan ole mielestäni tehnyt mitään virhettä ja riittää, että perustelen sen itselleni ja äänestän sydämeni mukaan.

Kuten Jamaikan mies toteaa, tämän hetkiset tiedetutkimustulokset ikävä kyllä liputtavat enemmän positiivisen kuin negatiivisen näkökannan puolesta. Virke sisältää tiedon sekä hyvästä että pahasta ja niitä kunkin tulee joka tapauksessa puntaroida itsekseen. Huumepolitiikkamme on ollut kieltävä 50 vuotta ja sinä aikana on huumeiden takia on kuollut rikollisena useita ihmisiä. Sallivammalla huumepolitiikalla he olisivat kuolleet sairaina, mutta myös huumeiden takia. Siinä ei ole mitään valehdeltavaa tuleville sukupolville.

Ymmärrän, että kannabistilla on kiire päästä pois rikollisen statuksesta ja he laillistamisen puolesta he korostavat aineen hyviä ominaisuuksia. Miltä oikeasti tuntuisi, että pian kaikki tupakkavalmisteet voisivat sisältää myös uutta riippuvuutta aiheuttavaa kannabista?

Sellaiseen kokisin erittäin suurta muutosvastarintaa. Tutkimustulokset eivät todellakaan väitä, että sellainen olisi kansanterveyttä edistävää. Tietenkään tupakkavalmisteet eivät edelleenkään tulisi pakollisiksi, vaan kukin omilla aivoillaan ajatellen tekisivät päätöksen käyttääkkö vaiko eikö. Ja lapset apinoisivat vanhempiaan. Aina jostakin löytyisi savukepökäle, jota polttelemalla saisi otteen ”aikuisuudesta” vaikkapa koulumatkalla.

Voiko millään perusteella huumepolitiikkaamme muuttaa niin, että kannabis tulee vapaaksi koteihin lasten saataville. Ja jos tulee, saako sitä säilyttää kodeissa vain lukossa olevissa kaapeissa, kuten nykyisin pitää ampuma-aseitakin säilyttää? Pykäläviidakosta ei ainakaan päästä eroon.

HYVIN SANOTTU: kannabis on erittäin terveellistä sekä äärimmäisen epäterveellistä.

Molemmat tiedot ovat erittäin luulonvaraisia sekä äärimmäisiä mielipideasioita!

Miten on se mämminpolttaminen?