Ei Airisto-Haverö-siltavaihtoehdolle / Nej till bro över Airisto och Haverö

Vieras

/ #88

29.01.2016 01:13

Peter Petterson Det är som sagt inte fråga om bro eller inte. Intressant är ur ekonomisk och miljömässig synpunkt vilket alternativ som är lönsammast. Utan tvekan blir det Lillmälöalternativet. Väg finns redan, cykelväg också. Inga markinlösningar, en bro istället för två. Man behöver inte vara matematiker för att klara den ekvationen. Gamla beräkningar håller inte längre. Stormälöåsen är dessutom unik, och det finns massor av sommarstugor längs strandlinjen, som nu har utfartsvägar till Airistovägen. Det skulle bli alltför kostsamt att bygga en massa länkar till en ev. ny väg och dessutom alltför farligt. Lillmälö är bredare, skulle inte inkräkta på samma sätt på miljön. Dessutom måste en tredje bro byggas vid Stagsund. Och hela sträckan över Stormälö måste dras på nytt... Vissa förespråkare tror att det är gratis att lösa in mark för det ändamålet. Mina aningar om att Airisto försöker påverka här skulle visa på korruption åter igen. Jag hoppas inte att så är saken. En ny utredning kostar inte mer än vad som tjänas in här. Vet ni vad ett vägbygge kostar per meter, av den typen som krävs? Det är ofantliga summor det. Det blir ett ramaskri om det skulle förverkligas, det kan jag lova. Snabbt engagerar man en miljögrupp här på FB. Och till sist, brotypen som visas fram från ev. Airisto till Haverö är så förfulande och estetiskt totalt missanpassad jämfört med den vackra bron Aaro projekterat fram. Lite konstnärlighet bör man kunna förvänta sig av planerare. FINNS INGET SOM GÅR UPP MOT AAROS FÖRSLAG, ELLER SOM SKULLE VARA LÖNSAMMARE. DET SKULLE VARA EN REN OCH SKÄR LÖGN!