Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1776 Voi rikostilastojen kasvavaa lapsijoukkoa

06.04.2010 11:25

"Joka neljäs rikosepäilty oli nuori
julkaistu tänään klo 09:15, päivitetty tänään klo 10:25
Viime vuonna ilmoitetuissa rikoksissa joka neljäs syylliseksi epäilty oli nuori tai alaikäinen. Poliisin tuoreissa rikostilastoissa nuoriin lasketaan alle 21-vuotiaat.

Tyypillisimpiä nuorten rikoksia ovat vahingonteot ja ryöstöt. Ryöstöihin syylliseksi epäillyistä jopa 44 prosenttia oli viime vuonna nuoria.

Poliisin tietoon tuli viime vuonna reilut 430 000 rikosta. Niistä noin 40 prosenttia on vielä selvittämättä.

Parissakymmenessä vuodessa naisten tekemät pahoinpitelyt ja rattijuopumukset ovat selvästi kasvaneet määrällisesti. Tyypillisempiä rikoksia naisille ovat silti näpistykset ja kavallukset. Viime vuosina naisten osuus rikosepäillyistä on pysytellyt viidenneksen paikkeilla.

Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen antamiin lukuihin. Ne eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tilastojen kanssa, sillä rikostilaston esittämistapaa uudistettiin viime vuoden alusta.

YLE Uutiset "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Luulen, että kaikki poliisin tutkintaan tulleet huumerikokset on selvitetty. Mitään piilorikollisuutta ei ole eikä voidakaan tilastoida. Pitäisikö huumerikosten selvitysprosenttia pudottaa, jotta muiden rikosten selvitysprosenttia pystyttäisiin parantamaan? Vai onko lainsäädännön muuttaminen jokin ratkaisu?

Ei pidä huolestua muiden maiden mahdollisesti muuttuvasta lainsäädännöistä eikä niiden aikatauluista muuttaa huumelakejaan. Ei pidä huolestua myöskään mahdollisesta maamme sisäisen mielipideilmaston muuttumisesta aina vaan kannabismyönteisemmäksi.

Mikään ei pakota Suomen valtiota äkkinäisiin ratkaisuihin eikä ainakaan apinoimaan lievennyksiä kannabiksen moitittavuuteen. Ei sen tapahtumiseen kyllä ole pelkoakaan. Luulenn, että meidän 200 kansanedustajaa painaisivat laillistamiselle yksimielisesti EI-äänestysnappia – rohkeasti ja kaukonäköisesti. Kannibisaktivistin on joka tapauksessa pysyttävä jo nyt laillistetulla kannabiksen tiellä eli kehitettävä edelleen aineen koulutus-, tutkimus- ja lääkekäyttömahdollisuuksia.

Suurempi peikko meillä on EU-velvoitteissa. EU-direktiivi on jäsenmaitaan sitova eikä voi olla ristiriidassa jäsenmaan lainsäädännön kanssa. Miksi äänestimme itsemme EU:hun?

Meillä kannabistin kurimus siis vaan jatkuu. Siinä julkisuudenkin henkilöt joutuvat voimakkaan yhteiskunnallisen reaktion kohteiksi kertoessaan kannabiksen käytöstään tai kokeiluistaan. Niinhän rikosta pitääkin moittia. Selvä on, ettei sakon uhalla kenenkään ole helppoa myöntää kannabiksen käyttöään. Kukaan ei myöskään ilmoittaudu poliisiasemalle tekemänsä liikennerikkomuksen tai luvattoman television takia, vaan vähäinen valvonta yllyttää jopa jatkamaan rikoksen tiellä.

Kannabistilla ei muutenkaan pitäisi olla mitään syytä ruikuttaa kovaa lainsäädäntöä. Sehän lieveni muutama vuosi sitten. Kokeilevasta huumeiden käytöstä voi seuraamuksena olla huomautus ja jatkuvasta käytöstä voi saada vain sakkoa. Ennen joka palasesta joutui selliin. Tietysti täällä joku asiantuntija voi piankin kumota näkemykseni. Olisikin kiva tutustua nostalgisiin tositapahtumiin perustuviin rikostarinoihin Suomessa - vaikka olkinukkejen kanssa.