Kannabis lailliseksi

Nokia

/ #1826 no joo

19.04.2010 00:44

Kehäpäätelmä tai ei, tarkoitus oli avata vain lainsäädännön taustaa yleisesti, sen enempää puuttumatta itse aiheisiin, koska se suo vaatisi jonkun lain ja sen perustelujen avaamista, ja siihen ei ole aikaa eikä halua. Mutta periaate on nähtävästi selvä sielläkin.

"...Myyntiä ei voida valvoa, joten sitä voidaan myydä alaikäisille ja samalla voidaaan tarjota vaarallisempiakin aineita; Kannabiksen käyttäjät välttelevät viranomaisia; Poliisin resursseja käytetään vähemmän oikeiden rikosten tutkintaan; Kannabiksen käyttö vahvana kipulääkkeenä vaikeutuu."

Viimeinen lause oli oikein, tokikin se vaikeutuu, kun samalla yritetään estää aineen pääsy asiattomiin käsiin.

Mutta muuten, laitonta salakauppaa on niin alkoholilla, aseilla kuin savukkeillakin. Samoin huumeilla. Sitä ei voida estää millään. Vähentää kylläkin juuri näillä toimilla. Jonkun asian laillistaminen sillä perusteella että se on muutenkin jo yleistä, ei ole ratkaisu. Se on käsien nostamista pystyyn ongelman edessä. Luovuttamista siis.

Kannabiksen osalta on tarpeeksi laillistettu, kun sen hyötykäyttö on jo sallittua. Kankaita voidaan tehdä jne ja lieneekö lääkekäyttökin jollain tasolla jo sallittua, sitä en tiedä mikä on lääkekäytön nyky status, mutta toivottavasti.

Ainoa mitä vastustan, on kannabiksen (väärin)käyttö päihteenä. Itse asiassa, vaikka itsekkin joskus nautin alkoholia, olisin valmis rajoittamaan myös sen käyttöä ja anniskelua esimerkiksi anniskelu, myyntilupa ja veroratkaisuilla. Alkoholin osalta mikään äkkinäinen kieltolaki ei toimisi, sillä se on liian syvällä jo kulttuurissamme. Itse asiassa koko länsimaisessa kulttuurissa, ikävä kyllä.
Kannabis puolestaan ei ainakaan vielä ole, enkä sitä sinne haluakaan. Sen enempää kuin muitakaan päihteitä.