Kannabis lailliseksi

/ #1836

26.04.2010 11:07

-Portugali:

Vuonna 2001 Portugali muutti radikaalisti huumepolitiikkaansa siirtymällä käyttäjien rankaisemisesta haittojen vähentämiseen. Ensimmäisenä toimenpiteenä dekriminalisoitiin kaikkien huumeiden käyttö ja hallussapito sekä ryhdyttiin tarjoamaan riippuvuudesta kärsiville hoitoa rangaistusten sijaan. Viisi vuotta lain voimaan astumisen jälkeen vuonna 2006 huumekuolemat putosivat Portugalissa 400 vuosittaisesta tapauksesta 290 tapaukseen. Lisäksi uusien HIV-tartuntojen määrät romahtivat 1400 tapauksesta 400 tapaukseen. Laki siis vähensi huomattavasti huumeiden aiheuttamia terveysongelmia, eikä se lisännyt maan pääkaupungin Lissabonin suosiota huumeidenkäyttäjien keskuudessa. Tutkimuksen mukaan laki ei lisännyt huumeiden käyttöä, joka oli jo ennestään alhaisempaa kuin useissa muissa Euroopan maissa. Portugalin liberaali huumepolitiikka on lisännyt suosiota maassa, ja sen tuloksia pidetään kaiken kaikkiaan positiivisina.

-Tulevaisuuden näkymiä:

Yhdysvalloissa Washingtonin osavaltiossa juristien, lääkärien ja apteekkareiden muodostama koalitio vaati huumesodan lopettamista ja huumepolitiikan radikaalia muuttamista. Kyseessä on ensimmäinen viranomaisten tekemä vetoomus huumepolitiikan muuttamiseksi USA:ssa. Obaman huumetsaari Gil Kerlikowske on ilmoittanut, että USA:n liittovaltio aikoo lopettaa "huumeiden vastaisen sodan" -politiikan.[7]

-Eurooppalaiset kansalaisjärjestöt ovat myös olleet aloitteellisia huumepolitiikan liberalisoinnin suuntaan vaatimalla Euroopan Parlamenttia tutkimaan sen toimivuutta. Mikäli tutkimuksessa havaitaan ongelmia tai todetaan politiikan olevan tehoton joiltain osin, haluavat kansalaisjärjestöt EU:n esittävän tehokkaampia lähestymistapoja. Mikäli tutkimus osoittaa tarpeelliseksi huumepolitiikan radikaalia muutosta, on EU:n kansalaisjärjestöjen mukaan valmisteltava esitys YK:lle kansainvälisen huumepolitiikan muuttamisesta.

-Suomessa Humaania Päihdepolitiikkaa (HPP) ry ajaa haittojen vähentämismallia nykyisen täyskiellon sijaan

-Kieltolain seuraukset:

Päihteiden myynnin täyskiellolla on pyritty estämään laittomiksi määriteltyjen päihteiden, eli huumausaineiden, käytöstä aiheutuvat ongelmat, tavoitteena käytön estäminen. Tästä pyrkimyksestä sekä sen tiukasta valvonnasta ja kovista rangaistuksista huolimatta käyttöä ei yleensä ole pystytty täysin estämään missään päin maailmaa, vaikka arabimaiden kokemukset sekä myynnin että käytön kieltämisestä ovat rohkaisevia. Kiellettyjen päihteiden kaupasta on muodostunut massiivinen harmaa liiketoiminta. Suomella tästä on kokemusta sekä 1930-luvulla voimassa olleen alkoholin kieltolain aikana että varhaisemmin Ruotsin vallan aikana kolmeen eri otteeseen (1756-61, 1767-70 ja 1794-1802) voimassa olleen kahvin kieltolain aikana.

Nykyisin laittomien päihteiden käyttö on noussut ennätyslukemiin. Laittomien päihteiden kaupan arvo on YK:n arvion mukaan 8% maailmankaupasta, ollen toisella sijalla heti asekaupan jälkeen. Suurin osa tästä rahavirrasta ohjautuu JÄRJESTÄYTYNEELLE RIKOLLISUUDELLE. Huumekauppa lisää korruptiota ja vähentää kansalaisten lainkuuliaisuutta.

Poliisin oikeuksien laajentamisella on pyritty estämään huumekauppaa, MUTTA HEIKOIN TULOKSIN.

-Jos oikealle meneminen tuottaa epäonnistumisen, niin voiko suunnan vaihtaminen vasemmalle tuottaa epäepäonnistumisen vai vain epäonnistumisen ja siltikin jos näin kävisi emme olisi epäonnistuneet, koska olemmehan jo nyt epäonnistuneet. Ja sen mahdollisen toisen epäonnistumisen jälkeen voisimme kokeilla vaihtoehtoa numero kolme.

-Nyt jumitamme kynsinhampain siinä yhdessä naivissa "totuudessa" sekä pois suljemme mahdollisia onnistumisen mahdollisuuksia.