Kieltäydymme Sole TM -järjestelmän käytöstä

Lauri Pelliniemi
Turku

/ #7 Tilanteesta ja työehtosopimuksesta: SOLE TM-järjestelmän järjettömyyttä vastaan

05.05.2010 13:48

Mitä voimme tehdä nyt heti? Voimme ainakin:

1. Kirjoittautua adressiin, sillä pelkät sähköpostiviestillä osoitetut sympatiat eivät asiaa auta:

2. Vielä ulkopuolella olevat voivat liittyä professoriliittoon, jota ehkä tarvitaan ajamaan asiaa valtakunnan tasolla, kuten Stina Syrjänen ehdottaa.

3. Professoriliiton TY:n osaston johtokunta seuraa tilannetta ja osallistuu järjestöelimenä professorien asioiden hoitoon jäsenkunnan parhaaksi.

Professoriliiton TY:n osaston johtokunnan jäsen työoikeuden professori Martti Kairinen on selvittänyt tilannetta työsuhde-ehtojen kannalta seuraavassti:

Hei, tässä teille pohjatietoja:
1) Nyt olemme työaikaa koskevien työehtojemme osalta ns. sopimuksettomassa tilassa. Uuden työehtosopimuksen 1600 tunnin kokonaistyöaikaa koskevat määräykset tulevat voimaan vasta 1. päivänä elokuuta tänä vuonna.
Aikaisempi virkaehtosopimus (VES) kokonaistyöajasta määräsi tekemään työaikasuunnitelman ja totesi,ettei sen toteutumista seurata muutoin kuin tulosten kautta. VES ei ole enää voimassa.
Meidän siirtyjien työsopimuksissa on vain maininta 1600 tunnin työajasta.

2) Uusi työehtosopimus (TES) sanoo, että tutkimus- ja opetushenkilöstön kokonaistyöaika on vuodessa 1600 tuntia.
Koskee myös akatemiproffia, joiden osalta noudatetaan myös akatemian rahoituspäätöksen ohjeita. Mitä niissä mahtaa lukea ?

Yliopisto- TES sanoo: "Jokainen henkilö laatii vuosittain yhteistyössä esimiehensä kanssa ennen seuraavan lukuvuoden alkamista työsuunnitelman. Työsuunnitelmat yliopisto hyväksyy organisaationsa mukaisesti."
"Työntekijä vastaa omasta työajastaan ja sen käyttämisestä työsuunnitelmassa oleviin tehtäviin."
"Tarvittaessa esimies ja työntekijä tarkastelevat lukukauden aikana työsuunnitelman toteutumista ja työn tuloksia kokonaistyöajan puitteissa."
"Työsuunnitelmaan kirjataan 1600 tunnin työajan kohdentaminen eri tehtäväalueille seuraavan lukuvuoden aikana. Suunnitelmia laadittaessa otetaan huomioon henkilön osallistuminen opetukseen, tutkimustoimintaan ja muihin tehtäviin."
Esimiehiä ( keitä mahtavat olla ?) taas koskee mm. periaatteita esim. siitä, että professoreille työsuunnitelman kontaktiopetuksen (= luentojen ym) "enimmäismäärä on 140 tuntia lukuvuodessa". Maksimi ylitys vaatii proffan suostumuksen ja jos proffa antaa opetusta enemmän kuin työsuunnitelmaan on kirjattu, maksetaan tästä eri korvaus (= tuntiopetuspalkkio). Yliopisto voi rajoittaa työsuunnitelman ulkopuolisen opetuksen määrää.

3) Siis työsuunnitelma on pian jotenkin laadittava, mutta sen jakautuminen kontaktiopetukseen ja muihin opetustehtäviin (tentit yms), tutkimustoimintaan ja muihin tehtäviin (hallintoon ym) on pitkälti proffakohtainen asia. Kontaktiopetuksen osalta ei siis ole mitään minimiä.

4) Kollektiivisopimus ei kuitenkaan mainitse mitään Sole-TM systeemistä. Mutta työnantajalla on myös normaali työnjohto-oikeus: "Yliopistolla on oikeus johtaa ja jakaa työtä".
Toisaalta perustuslaki ja yliopistolaki turvaavat meille tutkimuksen ja opetuksen vapautta. Nähdäkseni nämä vapaudet rajoittavat myös yliopiston työehtosopimuksessa todettua direktiovaltaa (=johtaminen ja valvonta). Raja näiden välillä on kuitenkin tulkintakysymys, johon en nyt tiedä vastausta.
-Tulkintakysymys on asiallisesti siitä, voisiko työsuunnitelman laittaa myös esimerkiksi paperille ( yksi A 4) vai pitääkö suunnitelma tehdä hankalalla ja vaikealla Sole TM systeemillä ?
Toinen tulkintaongelma on se, onko proffilla pätevä selvoite tehdä myös varsin tarkkaakin jälkikäteistä työaikansa kohdentamista erityisesti Sole TM:n kautta ja kelpaisiko tähänkin joku muu tapa ?

5)Sanktiouhista. Jos katsottaisiin, että työehtosopimus velvoittaisi selkeästi Sole TM systeemin jälkikäteisen työajan käytön kohdentamisineen noudattamiseen, eikä proffa sitä tieten tahtoen tekisi, voisi siitä seurata maksimissaan 280 eron hyvityssakko, jonka tuomitsisi työtuomioistuin. Tämä on kuitenkin varsin teoreettinen uhka.

Yliopistolla olisi periaatteessa myös oikeus antaa huomautus tai ehkä irtisanomisuhkainen varoitus, mikäli Sole TM tekeminen katsottaisiin sellaiseksi päteväksi työnjohtomääräykseksi, jonka noudattamiseksi sekä suunnitelman teon että jälkikäteisen kohdistamisen osalta olisi riittävästi osaamista, aikaa ja edellytyksiä.
Kollektiivinen kieltäytyminen taas on sanktioidensa osalta eri asia...

terveisin: Martti Kairinen
-------------------------------------------------------------------------------
Viestin välitti Kairisen luvalla Lauri J. Pelliniemi