Kieltäydymme Sole TM -järjestelmän käytöstä

/ #8 seuraava askel?

05.05.2010 16:25

HUOMIO KAIKKI ALLEKIRJOITTANEET:
Sole TM-adressissa on allekirjoituksia kohta 500, suurin osa (noin 65%) Turusta. On aika miettiä seuraavaa askelta!

Ehdottaisin etta ainakin täällä Turussa toteuttaisimme paikallisen protesitin luovuttamalla adressin rehtori Virtaselle saatesanojen kera ja ilmoittaisimme samalla, etta allekirjoittaneet kieltäytyvät käyttämästä Solea tämän toukokuun deadlinen jälkeen. Rehtorille esitettavään adressiin jätTäisin silloin vain TY:n edustajien nimet (nyt noin 300)?

Lähetän tämän viestin s-postina kaikille tähän mennessä allekirjoittaneille varmistaakseni, etta haluatte olla mukana ”totaalikieltäytyjien” joukossa.Jos haluat nimesi poistettavan, ota yhteytta minuun ja teen sen (kerro myös, monentenako nimesi on adressissa). Muut kuin TY:n edustajat poistan TY:n rehtorille menevasta adressista joka tapauksessa. Ehdotan, etta yritämme saada audienssin rehtorin luokse ja käymme luovuttamassa adressin jonain päiväna esimerkiksi ensi viikolla – tietysti mahdollisimman isolla joukolla.

JOS MUISSA YLIOPISTOISSA HALUTAAN TOIMIA SAMOIN, PYSTYN TOIMITTAMAAN TEILLE YLIOPISTOKOHTAISEN ADRESSIN NIMINEEN. Toinen vaihtoehto on, etta sovimme yhteisen ”protestipäivän” jolloin adressi(t) luovutetaan eri yliopistojen rehtoreille kaikkine nimineen. Tämä edellyttäisi kuitenkin paljon lisää väkeä mukaan muista yliopistoista! KOMMENTTEJA?

Korostan vielä, etta emme kieltäydy TES:n edellyttaman työsuunnitelman laatimisesta tai edes työaikakirjausten tekemisestä sinänsä, vaan Sole TM-järjestelmän käytostä mm. seuraavista syistä:
1)ulkopuoliset rahoittajat tuskin ovat kiinnostuneita TYÖTUNNEISTA joita käytämme ao. projekteihin, kai he ovat (ainakin pitäisi olla) pikemminkin kiinnostuneita tuloksista? Kun SOLEen syötetyt työtunnit eivät millään voi pitää paikkaansa, miksi joku haluaisi tällaisia leikkinumeroita? Lisaksi Pekka Vallittu kirjoitti s-postissaan: Ulkopuolisen rahoittajankin suhteen pitää SOLE:n tai vastaavan ohjelmiston olla sellainen se se kelpaa sähköisessä
muodossaan varmasti ja suoraan rahoittajan (esim. EU) vaatimuksiin. Tästähän jo SOLE:n suhteen tiedetään, että se ei ei kelpaa EU:n puiteohjelmissa oleviin hankkeisiin, jolloin olemme vähintään kirjaamassa ja hyväksymässä työtunnit kahteen eri järjestelmään,sähköiseen ja paperiseen.

2)Toinen meille esitetty perustelu on, että tarkoitus onkin saada tietoa työajan jakautumisesta eri projekteille … kun esim. oma palkkani tulee 20% + 80% kahdesta eri lähteestä, niin minun kuukausittaisen työaikani (tällaiset ohjeet olen saanut!) pitää Solessa JOKA KUUKAUSI jakautua 20% + 80% näille projekteille, mikä ei tietenkaan voi pitää paikkaansa, vaan tuntien osuus on pakko "väärentää" ja siten tuloksena on jälleen täysin merkityksetöntä tietoa. Tämä työajan kohdentaminen on sita hankalampaa mitä useampia projekteja henkilöllä on.

3)Jos tällä systeemilla haluttaisiin oikeasti tietoja työajan jakautumisesta eri projekteille, tulisi jokaisen pitää ensin OIKEAA kirjanpitoa todellisista työtunneista ja sitten laskea kuukausittainen ”työaika” 7,25 tuntia/työpäivä mukaan ja laskea kuinka monta tuntia kullekin projektille pitää kohdentaa jotta ne jakautuvat samoin kuin oikea työaika on jakaantunut. Tällaisia laskutoimituksia siis! Tällöinkään aika eri projekteille ei tietenkään jakaudu joka kuukausi samalla tavalla, eikä esim. työsuunnitelma tätä ole koskaan edellyttänytkään

4)SOLEn alakohdat esim. tutkimuksen tekeminen, tutkimuksen suunnittelu, tutkimuksen hallinnnointi, tutkimuksen ohjaaminen, ovat täysin naurettavia. Lisäksi on paljon alakohtia, joista ei ole yhteistä käsitystä mitä ne tarkoittavat, …

5)Tutkijat velvoitetaan siis luomaan keinotekoista ja väärennettyä dataa,jota mitä todennäköisimmin kuitenkin tullaan myöhemmin käytetään erilaisissa tilastoissa ja päätöksenteon tukena.

Toisin sanoen, jos meidan on pakko pitää kirjaa tyoajasta, se on tehtävä järjest
elmallä jolla se on mahdollista tehdä todellisuutta vastaavasti. Jos meidän täytyy käyttää tyoaikaa tallaiseen pelleilyyn, kenen etu se on? Ei ulkopuolisten rahoittajien, ei yliopiston, ei meidän. Ei suomalaisen tieteen.

Toivon kommenttejanne,
Terveisin Christina