Kannabis lailliseksi

11.05.2010 08:17

”Helsinki painii huumevieroituksensa kanssa
julkaistu tänään klo 05:45, päivitetty tänään klo 06:24

Helsingin suunnitelmat opioidiriippuvaisten uudeksi hoitomalliksi viivästyvät. Kaupungin laskujen mukaan osaa opioidiriippuvaisista hoidetaan nyt liian raskaasti ja kalliisti niin, että muut päihdehoidot kärsivät rahapulasta.
Helsingin kaupunki toteuttaa itse noin puolet opioidiriippuvaisten korvaushoidoista ja puolet ostetaan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta.
Tämän kevään kilpailutuskierrokselle oli määrä valmistella uusi hoitomalli, joka perustuisi enemmän matalan kynnyksen palveluihin ja riippuvuuden aiheuttamien haittojen ehkäisemiseen terveyskeskuksissa. Sosiaalivirasto ei kuitenkaan saanut mallia ajoissa valmiiksi. Korvaushoitojen ostosopimukset ovat vaarantuneet, sillä sopimuskausi päättyi maaliskuun lopussa.
Sadat tarvitsevat korvaushoitoa.
Tiistaina sosiaalilautakunnan on määrä päättää sopimusten jatkamisesta A-klinikan ja Diakonissalaitoksen kanssa ilman kilpailukierrosta. Sopimuksia aiotaan jatkaa vuoden loppuun asti ja niiden arvo on runsaat 1,6 miljoonaa euroa.
Opioidiriippuvaisen hoitoonpääsy kestää tällä hetkellä Helsingissä keskimäärin puoli vuotta. Korvaushoidossa on tällä hetkellä hieman alle 400 sosiaaliviraston asiakasta.
Parhaillaan hoitoonpääsyä odottaa 74 henkilöä ja hoidontarpeen arvioinnissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on 84 helsinkiläistä. Hoidontarpeen arviointi siirtyy Helsingin omaksi toiminnaksi tämän vuoden aikana.
YLE Helsinki”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Toivottavasti sadat apua tarvitsevat saavat apunsa. Mitä mieltä nämä sadat ovat porttiteoriasta? Miedosta aineesta on helppo siirtyä vahvempaan. Siksi, että se on kielletympää? Päinvastainen suunta on sama kuin lopettaisi aineen käytön!

Jos se kieltäminen on käytön juju, sen salliminen vähentäisi käyttöä tai käyttö siirtyisi suoraan kiellettyyn. Kieltolakihan toimii hienosti, jos sen ansiosta käyttö pysyy miedossa aineessa.

”Jos kannabis joskus laillistuu, laillistuu sekin vain lääketeollisuuden ja valtion lypsylehmäksi.” Kyllä Ville on tässä oikeassa. ”Elämme totalitäärisessä yhteiskunnassa.” Tässä hän on väärässä. Miljoonat äänioikeutetut saavat äänestää ketä haluavat!