Kannabis lailliseksi

26.05.2010 08:28

"Lisää näyttöä tupakkalakien tehosta
julkaistu tänään klo 07:45, päivitetty tänään klo 07:50

Tupakantumppeja päätyy luontoon ja kaatopaikoille vuosittain huikeat 4,5 biljoonaa kappaletta.

Tupakkalait todella suojaavat savuttomien keuhkoja tupakansavulta, tuore eurooppalaistutkimus vahvistaa.
Osana tutkimusta mitattiin lähes 60 000 savuttoman eurooppalaisen hengityksen häkäpitoisuudet, ja kun mittaustuloksia verrattiin vastaajien kotimaiden tupakkalakeihin, häkäpitoisuudet havaittiin sitä pienemmiksi mitä tiukemmat lait olivat. Tutkijat pitävät tätä osoituksena tupakkalakien toimivuudesta.
Samansuuntaisia tuloksia on saatu aikaisemminkin, mutta tupakansavun lisäksi häkää kulkeutuu keuhkoihin mm. liikenteen päästöistä ja puulämmityksestä. Tulokset on siksi hyvä varmistaa tutkimuksissa, joissa tupakka-altistus arvioidaan tarkemmin.
Tutkimus julkaistiin Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä. Aineistot kerättiin 27 EU-maassa vuosina 2006–2007.
Uutispalvelu Duodecim"

"Helsinki tyrmäsi savuttomat vuokra-asunnot
julkaistu tänään klo 07:39

Tupakka palaa jatkossakin kaupungin vuokra-asunnoissa

Helsingin suunnitelma rakentaa savuttomia vuokra-asuntoja on kariutunut. Enemmistö Helsingin asuntolautakunnasta äänesti tiistaina esitystä vastaan, joka olisi tuonut kokeiluluontoisesti tarjolle savuttomia vuokra-asuntoja.
Helsingin selvityksen mukaan tupakansavu on yksi suurimmista naapurisopua rasittavista tekijöistä. Tupakointi lisää myös korjauskustannuksia, sillä asunto on maalattava asukkaan vaihtuessa.
Espoossa sen sijaan ensimmäinen savuton vuokratalo on pian valmis. Kaikkiaan Espoossa on rakenteilla yli 400 kaupungin vuokra-asuntoa, joissa ei saa tupakoida.
Uusiin tai peruskorjattuihin asuntoihin muuttava allekirjoittaa taloon muuttaessa tupakointia rajoittavan vuokrasopimuksen. Vuokralainen on myös vastuussa tupakoinnista mahdollisesti asunnolle aiheutuvat vauriot.
Täysin ongelmatonta tupakoinnin rajoittaminen kaupungin vuokra-asunnoissa ei ole. Savuttomuutta ei voida liittää asukasvalintaperusteisiin eikä se voi myöskään vaikuttaa asunnon saannin kiireellisyyteen. Se voi kuitenkin jakaa hakijoita ja asukkaita, jos uudet vuokra-asunnot ovat savuttomia ja vanhat eivät.
YLE Helsinki"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lainsäädännöllä vaikutetaan selvän tehokkaasti haittojen määrään. Mitään haitallista ei tulisikaan lainsäädännöllä vapauttaa. Sellainen vapauttaminen kun ilmeisesti vain lisäisi haittoja.
Kaikkiaan raittiuteen kannustavat teot ja lainsäädäntö ovat yhteiskunnallisesti niin paljon merkittävämpiä, kun marginaalisen vähemmistön käyttämän epäterveellisen aineen vapauttaminen. Myös kannabistin kannattaa hiljakseen siirtyä raittiimpiin tapoihin.
Viinan kieltolain kumoaminen on virhe! Jälkikäteen sitä on korjailtu erilaisilla laeilla ja silti se tappaa yleisimmin työikäistä väestöämme ja niitäkin, jotka ovat eläneet vanhaksi. Nyt jälkikäteen tiedämme, että vapautunut viina aiheuttaa vain lisääntyviä ongelmia. Tupakkarajoituksissa olemme oikeammalla tiellä ja huumeiden kieltolaki on lainsäädäntömme kovinta ydintä, jota muu päihteiden rajoittaminen vain vahvistaa.