Henkilöjunaliikenne on turvattava Seinäjoki- Vaasa välillä

Antti Järvenpää

/ #18 Pendelöijä

20.02.2016 14:35

Kuljen viikottain opiskeluideni myötä Seinäjoki-Vaasa-väliä. Juna-aikataulut olivat ja syksyisen uudistuksen myötä ovat tällä hetkellä erittäin haasteelliset. Aamun ensimmäinen juna Seinäjoelta Vaasaan on perillä Vaasassa vasta 10.30. jälkeen. Työmatka- ja opiskelijapendelöijälle vuoro on auttamatta liian myöhäinen, eikä näin tue ympäristöystävällistä, turvallista ja sujuvaa työmatkaliikennettä.

Matkatessa junalla myös työnteko onnistuu samalla ja näin työ- tai opiskelupäivä matka-aika ei vie vaan mahdollistaa päivään 2 lisätuntia tehdä töitä ja opiskella. Jo karsittujen vuorojen lisäleikkaus heikentäisi jo nyt monen haasteellista tehtävää suorittaa työ- ja opiskelumatkat aikataulullisesti tehokkaasti.

Junavuorojen lisäleikkauksen sijasta tulisi pohtia uudelleen aamu- ja iltapäivä vuorojen rytmittämistä, niin että aikataulu sopisi edes jollain tavoin perinteiseen toimistotyö- ja opiskeluaikatauluun.