Keskuspuistoa ei saa supistaa

Vieras

/ #187

08.03.2016 17:21

Adressin laatiminen on kulttuuriteko. Keskuspuisto on osa Helsingin brändiä, se osa jota Helsingin kaupungin viestintä eikä matkailu osaa vielä riittävästi nostaa esille. Esillä on - oikeutetusti- Helsingin edustan saaristoluonto ( - lisäksi matkailutoimisto markkinoi naapurikaupungin Nuuksiota enemmän kuin Keskuspuistoa). Keskuspuistoa voisi kaupungin mielikuvamarkkinoinnissa rohkeasti verrata New Yorkin keskuspuistoon, joka esiintyy useissa elokuvissa ja matkailumainonnassa kaupunkilaisten ulkoilu- ja rentoutumispaikkana.
Uskon että lähitulevaisuudessa Keskuspuistomme arvo kohoaa entisestään, kun uudet sukupolvet löytävät luonnon uudelleen. He tulevat aikanaan moittimaan kaupunkisuunnitteluviraston kaavoittajia, jotka nyt sallivat puiston nävertämisen - ja erityisesti sen eteläisen osan luontoarvojen heikentämisen muuntamalla metsäluontoa kaupunkipuistomaiseksi. Keskuspuisto kapenee myös sen johdosta että sen reunamien kerrostalot ovat korkeampia kuin puut. Kun metsässä kulkija näkee kerrostalot metsän yllä, kaventuu ja mitätöityy metsän arvo - illluusio metsässä samoilusta haihtuu: tämä ei ole metsä - tämähän on häkki.