Ei Pyhäjoen Hanhikiven alueelle sijoitettavalle ydinvoimalalle

Timo Hiltunen

/ #21 Re: EI LISÄÄ YDINLAITOKSIA, URAANIKAIVOKSIA JA YDINJÄTETTÄ!

10.06.2010 05:05

#19: Satu Säynäjäkangas - EI LISÄÄ YDINLAITOKSIA, URAANIKAIVOKSIA JA YDINJÄTETTÄ!

Olen kanssasi Satu samaa mieltä siitä, että ydinvoiman käytössä piilee monia riskejä ja ne riskit eivät todellakaan ole pieniä, ydinjätteen varastointi ym. Pitäisi kuitenkin samaan hengenvetoon meittiä, mitkä ovat todelliset vaihtoehdot ydinvoimalle, kun energiantarve tulevaisuudessa kuitenkin lisääntyy, tahtoimmepa sitä tahi emme. Ensisijaisina vaihtoehtoina ovat tulleet esille mm. tuuli- ja aurinkoenergia sekä puusta tuotettu energia. Onko sitten tämän päivän teknologialla mahdollisuus tuottaa tarvitsemamme energiantarve kyseisillä tavoilla, etenkin, kun huomioon pitää ottaa myös hiilidioksipäästöt ym. ilmastoon vaikuttavat tekijät. Mielestäni ei!

Jos me haluamme säilyttää teollisuuden ja sitä kautta työpaikat  edelleen Suomessa, on edullinen energia yksi valttikortti tuotteiden valmistuskustannuksissa ja sitä kautta kansainvälisessä kilpailussa. Toinen vaihtoehto on yritysten siirtäminen Kiinaan, mikä ihmisten hyvinvoinnin ja kansantalouden kannalta ei ole se järkevin vaihtoehto, näin sinivalkoisin silmin katsottuna. Joku voi tietysti sanoa, että kun teollisuus on Kiinassa, ei energiakaan tarvita täällä niin paljoa, eikä sitä kautta meitä lähellä olevia ydinvoimaloitakaan. Mutta riski ihmiskunnalle on lopulta yhtä suuri, olipa se voimala Pyhäjoella tai Pekingissä.

Yksi merkittävä keino energian säästämiseen on tietenkin ihmisten opettaminen energiaystävällisempään arkeen, mutta kovin on sekin vaikeaa. Kodit ovat täynnä mitä ihmeellisimpiä laitteita, jotka kaikki tarvitsevat suuret määrät sähköä. Mökilläkään ei enää osata olla, ellei se ole täysin varustettu erilaisilla kodinkoneilla ja poreammeilla. On hyvä, että on energiaystävällisiä lamppuja ja uusia kodinkoneita, mutta nämä keinot eivät yksin riitä. Etenkin, kun ns. energiaystävällistenkin lamppujen todellisesta hyödystä ollaan montaa mieltä. Kun tähän "soppaan" lisätään vielä taloudellista nousua tekevien ns. kolmansien maiden tarve päästä osalliseksi kaikesta hyvinvoinnista, on yhtälö jo todella monimutkainen.