Kulttuurin opetus säilytettävä Keski-Pohjanmaan AMK:ssa

Vieras

/ #10

13.10.2011 23:34

Tämä on aivan käsittämätön vääryys valtakunnallisesti, koska saman lakkautusuhan alla ovat myös ainakin Jyväskylän, Kuopion ja käsittääkseni myös Oulun yksiköt. Tämähän tarkoittaa kulttuurin ja musiikkiperinteen surmaa Suomessa, enkä jaksa millään uskoa, että leikkaukset tulevat menemään läpi ainakaan noin mittavina. Varmasti suuri "sota" tästä syttyy, en voi millään uskoa, ettemme me kulttuuritoimijat taistelisi asian puolesta! Miten tämä tulee vaikuttamaan Suomen laadukkaaseen musiikkioppilaitosjärjestelmään, lakkautetaanko nekin näiden leikkausten myötä. Suomi on edelläkävijämaa erityisesti klassisen musiikin alueella erityisesti loistavan musiikkioppilaitosjärjestelmän ja sitä kautta ammattikoulutuksen myötä. Ei tule enää tänä päivänä Karita Mattiloita ja Soile Isokoskia ainakaan meidän maastamme. Heistä saamme olla todella ylpeitä. Kaikki haluavat vaan laulaa, ainakin nuoret, kevyttä musiikkia jo ala-asteelta lähtien ja mahdollisesti jopa pilaavat äänensä saamalla vääriä vaikutteita mediassa esiintyviltä laulajilta, joista suuri osa käyttää todella virheellisesti ääntään. Klassisella laulukoulutuksella taataan terve ja vapaa äänenkäyttö, joka luo myöhemmin hyvän pohjan vaikka hevirockin laulamiseen kunhan ensin perusteet osataan oikein. Ja juuri kun ollaan saamassa kattava kevyen musiikin koulutus Suomen maakuntiin, niin ollaankin lakkauttamassa yksiköt, joissa kevyttä musiikkia opetetaan. Aikaisemmin kevyen musiikin koulutus on keskittynyt pitkälti Etelä-Suomeen. Ja nyt kun kevyen musiikin laadukkaalle opetukselle olisi huutava pula,koska on niin suosittua nykyisin, niin ollaan lakkauttamassa sitä antavat tahot. Uskomatonta!! Entäs Lahden musiikkiteattetilinja, joka on myös lakkautusuhan alla. Mistä sitten saadaan Suomen teattereihin ammattilaisia musiikkiteatterin tekemiseen! Aiotaanko Suomen teatteritkin ajaa alas?!? Olisi kiva tietää, ketkä näitä älyttömyyksiä ovat lähteneet ajamaan eduskunnassa?? Heille ei ainakaan omalta osaltani ääniä heru seuraavissa eduskuntavaaleissa!! Muutetaan samantien tv:n katselu maksulliseksi tai kielletään television katselu lailla, sieltähän tulee sitä niin vaarallista kulttuuria!! Tämä on älyttömintä mitä olen aikoihin kuullut!! Helsinkiin rakennettiin juuri kallis ja laadukas musiikkitalo mistä sinne muusikot. No, tietysti Etelä-Suomesta!! Aikamoista syrjintää, jos maakuntien huippuosaamista ei arvosteta lainkaan!! Laadukkaaseen perusopetukseen Suomessa on kuulunut koulun lisäksi myös musiikinopetus musiikki- ja kansalaisopistoissa. Kuinka niiden käy? Opiskelu musiikkiopsitoissa tukee lasten- ja nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja kehittää monenlaisia taitoja. Erityisesti tunne-ilmaisu kehittyy musiikin opiskelijoilla. Aika harvat musiikinopiskelijanuoret viettävät aikaansa ikkunoita rikkoen! Ja kaiken kaikkiaan musiikkia tarvitsemme me kaikki ja musiikki kuuuu meille kaikille!! Musiikkia käytetään apuna terapioissa mm. musiikkiterapia ja mm. vaikeina aikoina esim. lama-aikoina musiikin eheyttävä merkitys korostuu entisestään. Musiikki on mukana elämän iloissa ja suruissa. Voi olla varma, että itsemurhatilastot synkkenevät entisestään, jos musiikkia ja kultturia vähennetään yhteiskunnassamme. Tämä on suuri vääryys myös kansallisesti! Me suomalaiset olemme aina saaneet olla ylpeitä suomalaisten huippuluokan klassisesta osaamisesta maailmalla. Suomalaiset huippumuusikot mm. Esa-Pekka Saloset ym. tekevät Suomea tunnetuksi maailmalla!! Puhumattakaan huippuluokan kevyen musiikin osaajista Rasmuksesta, Himiin ja Night Wishiin! Mistä nämä huippuammattilaiset sitten tulevat, jos kattavaa koulutusjärjestelmää ei ole Suomessa musiikin saralla!!!! Muuttuuko musiikinopiskelu ja harrastaminen kovaksi bisnekseksi tulevaisuudessa, joihin vain harvoilla on varaa!! Pakkohan työttömiksi jääneiden pedagogien ym. on elää, joten he joutuvat yksityisyrittäjinä laittamaan kovat hinnat tunneilleen, että se kannattaa!!! Saati kuinka moni joutuu kouluttautumaan uudelleen!!! Se vasta yhteiskunnalla kalliiksi tuleekin! Saati työttömyyskorvauksien maksaminen lopuille, jotka eivät pärjää yhä kovenevassa kilpailussa!!!! Miettikääpä tätä!!!