5-viikkoiset koiranpennut ovat liian nuoria erotettavaksi emostaan

Adressin tekijä

/ #69

12.06.2010 18:09

^ Toivottavasti kasvattaja kertoo pentujen tuleville omistajille, että pentujen emo on kuollut ja ohjeistaa heidät kiinnittämään erityishuomiota mahdollisiin ongelmiin, jotka johtuvat emon kuolemasta (esim. eroahdistus). Näin omistajat voivat välttää mahdolliset ongelmat puuttumalla niihin ajoissa - koska osaavat odottaa niitä.

Kuinka moni kasvattaja mahtaa kertoa pennunostajalle, että pennut on erotettu emosta 5-viikkoisina (tai jopa nuorempina?)? Tuskin kovin moni. Silloin hyväuskoiset tulevat omistajat eivät voi edes varautua etukäteen mahdollisiin ongelmiin. :(

Suomessa on hyvin paljon hyvin ongelmallisia koiria. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni näistä ongelmakoirista on kasvanut ongelmaolosuhteissa pentuaikansa, eli tullut erotetuksi emostaan liian aikaisin tai elänyt pelkässä kennelissä vailla kunnon sosiaalistamista? Jne jne.

Valitettavasti monilla pennunostajilla ei ole käsitystä siitä, millaisissa olosuhteissa pennun pitäisi kasvaa, jotta se saisi mahdollisimman hyvät eväät elämälleen. Pentu otetaan sieltä mistä saadaan ja sitten kun ongelmakäyttäytyminen alkaa ja asioista otetaan selvää, käykin ilmi, että pennun elämänalku ei todellakaan ole ollut sellainen, kuin pitäisi. :(