Vastustamme perusterveydenhuollon lisäkoulutukseen ehdotettuja uusia rajoituksia!

Erikoislääkäri, Helsinki
Vieras

/ #3 Rajoituksien puolesta HS 24.12.2009

29.06.2010 11:34

PTL-vaiheen lääkärin tulee oppia lääkärinä toimimista perusterveydenhuollossa.Sitä oppii vain työtä tekemällä.Jotta perusterveydenhuollon työstä jotain oppisi, vaaditaan koulutuspaikalta seuraavat ehdot:PTL-vaiheen lääkäri hoitaa koko koulutuksensa ajan samaa väestöä,jolloin hän saa palautettetta työstään itselleen palautuvien potilaiden ja heidän ongelmiensa ratkeamisen tai ratkemattomuuden kanssa.Lisäksi PTL-läärin tulee hoitaa samaa perustewrveudenhuollon väestöä riittävän pitkä aika.Minimi on reilu vuosi,oppisen kannalta paras aika olisi yhtäjaksoinen 2 vuoden jaksa saman väestön hoitamista.Näet 1 vuoden pystyy olemaan perusterveydenhuollon lääkärinä ikään kuin turistina uudessa maassa eikä asiasisältöön yleislääketieteen näkökulmasta tarvitse vielä tutustua.Toisena vuotena on jo pakko alkaa hoitaa potilaita ylesilääkräin työotteella,koska "nähtävyydet on katsottu" ja selvitäkseen työssään hyvin on pureuduttava toden teolla yleislääkärin työsarkaan.Jos myös myöhemmin sairaalaspesialiteetti olisikin kouluttautuvan tähtäimessä, tällä systeemillä hän todella oppisi,mitä yleislääkärin työ käytännössä on.Seurauksena sairaalalääkäreiden ja avosektorilla toimivien lääkärien yhteistyö alkaisi parantua, kun väärät ennakkoluulot yleislääkäri-erikoistumaton lääkäri alkaisivat karista sairaalaspesialiteettien silmiltä.Valitettavasti kokemattomuus yleislääkärin todellisesta työnluonteesta on monen väärin tai epäasianmukaisesti hoidetun potilaan taustalla.Kaiken kommenttini lähtöoletus on, että potilaat saavat oikeaa hoitoa.Kun se mielessä on rehellinen ja ennakkoluuloton oman osaamisen suhteen PTL-lääkärinä, ei voi muuta kuin yhtyä allekirjoittaneen kommenttiin.

Terveisin yleislääketieteen erikoislääkäri Airi Takakarhu,Helsinki