Suomen taidekoulutuksen puolesta

muusikko (AMK)

/ #24

23.10.2011 18:36

OKM:n esityksessä on monta viisasta pointtia. Meidän täytyy myöntä se fakta, että esim. musiikin alalla koulutusta on aivan liikaa, joka näkyy myös tasossa ja siinä, että kaikille ei riitä töitä. Keskutelin pari viikkoa sitten eräässä musiikkiopistossa, kuinka monet tuntiopettajat tuskailevat, kun eivät saa tarpeeksi tunteja juurikin sen takia, että tekijöistä on liikaa tarjontaa. Lakkautettavien listalla on pari sellaista koulua, joiden taso ei ole ollut enää vuosiin tarpeeksi korkea musiikin saralla ja joiden soitinvalikoimakin on painottunut yhteen kahteen instrumenttiin, minkä seurauksena laitoksessa ei ole järjestetty mm. kunnollista orkesterisoiton opetustta. En tässä kuitenkaan ala nimeltä mitään laitosta mainitsemaan. Sitten seuraa yksi MUTTA. Tiettyä järjettömyyttä OKM:n esityksessä on! Esimerkiksi Lahdessa on Suomen ainoa musiikkiteatterikoulutus, joka on käsittääkseni otettu hyvin vastaan työmarkkinoilla. Miksi tällainen uniikki koulutusohjelma ollaan lopettamassa? Kuitenkaan Teatterikorkeakoulu ei samanlaista koulutusta tällä hetkellä tarjoa.

Paikkoja siis kyllä täytyy vähentää, mutta se pitäisi tehdä järkevästi ja miettiä, mihin vaikkapa eri musiikin koulutusohjelmat voisivat profiloitua. Joillakin voisi olla selkeästi instrumenttipedagogiikka toisilla taas esim. musiikkiteatteri, teoriaopettajat, vanha musiikki jne. Miksi ammattikorkeakoulujen musiikin koulutusohjelmat eivät niele ylpeyttään ja keskustele keskenään erilaisista vaihtoehdoista?