Enkkuluokkien puolesta - Lappeenranta Kesämäki

Paluumuuttaja

/ #13 Paras mahdollinen panos-tuotos -suhde!

12.05.2016 05:15

Tuottavuus ratkaisee nykyisin kaikessa. Sillä perustellaan usein leikkauksia, erityisesti kun ne kohdistuvat heikosti konkreettista hyötyä tuottaviin asioihin, kuten kulttuuri - tai koulutus. Jos tätä kyseessä olevaa asiaa katsotaan hieman laajemmin, on vaikea löytää paremmin tuottavaa sijoitusta kaupungille kuin enkkuluokat. Suoraa tuottoa tulee kaupunkiin muuttavien kansainvälisten perheiden tuomista verotuloista. Lappeenrantaan ei varsinaista ryntäystä hyvin ansaitsevien kansainvälisten huippuosaajien keskuudessa ole, mutta hyvä englanninkielinen opetus lapsille edesauttaa muuttopäätöstä merkittävästi. Kun englanninkielisen opetuksen edellyttämä taloudellinen lisäpanos on erittäin pieni - oppimateriaalit ovat saman hintaisia kuin suomenkielisetkin ja opettajille maksetaan ymmärtääkseni vain todella pieni lisä siitä, että he opettavat vieraalla kielellä, jää panososa yhtälöstä pieneksi. Suorien tuotosten päälle syntyy kuitenkin vielä valtava potentiaali kansainväliset valmiudet omaavista tulevista veronmaksajista, joihin jää rakkaus kotikaupunkiin ja jotka rakentavat tulevaisuutemme. Moni heistä jää tänne ja useat palaavat kun ovat rakentaneet uraa maailmalla. Ei mokata tätä nyt.