Dalton Alpakalle elämä

01.11.2011 08:50

Lemmikkieläimet
Hautaaminen
Kuolleet lemmikkieläimet voidaan haudata koko Suomen alueella. Hautaaminen ei saa aiheuttaa vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle. Lisäksi on otettava huomioon ympäristö- ja terveyden suojelulainsäädäntö.

Eläinten hautausmaita on eri puolilta Suomea ja vastuu niistä kuuluu kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Monet hautausmaat ovat paikallisten eläinsuojeluyhdistysten ylläpitämiä ja niistä saa tieto nettisivulta.

Tuhkaus
Kuolleet lemmikkieläimet voi viedä pieneläinkrematorioihin tuhkattavaksi. Monilla eläinlääkäriasemilla on sopimus tuhkauspalvelusta em. toimijoiden kanssa. Tuhkauksen jälkeen uurnan voi noutaa krematoriosta tai se toimitetaan asiakkaalle. Tuhkan voi myös jättää laitokseen, joka huolehtii sen hautaamisesta.

Mikäli eläimen kuolinsyy halutaan selvittää, voi eläimen omistaja lähettää itsestään kuolleen tai lopetetun eläimen joko suoraan tai hoitavan eläinlääkärin kautta Eviraan tutkittavaksi. Tutkittavat eläinlajit ovat koira, kissa, jyrsijät, kani, lemmikkilinnut, liskot, käärmeet, kilpikonnat ja sammakot.