Itä-Porvoon koulut turvattava - Östra Borgås skolor bör tryggas

Vieras

/ #22 Decentralisera!

20.06.2016 12:10

Det är helt obegripligt hur beslutsfattarna på alla nivåer tycks ha anammat idén med att precis ALLT ska centraliseras, istället för att göra det och efter några år märka, att det behövs service i mindre enheter nära mänskorna borde man NU satsa på de mindre enheterna! Det har funnits långt gångna planer på en gemensam skola för svenska och finska barn i Illby, med många långa timmars arbete bakom, den skulle byggas vid sportplanen bredvid dagis och där skulle finnas skilda klassrum för svenska och finska barn och man skulle ha delat på jumpasal, matsal och slöjdsal o.s.v. DET hade varit framsynt att genomföra, istället stängde man den svenska skolan och flyttade de finska barnen till svenska skolans utrymmen, som i och med flytten behövde renoveras och ändras om och förses med luftväxling och så vidare för ENORMA summor! Vore intressant att veta hur dyrt den manövern blev för Borgå stad?! Och vad som kan anses blev bättre? De svenska Illbybarnen behövde ju skolskjuts till Sannäs, som fick "paviljong"byggnaden från Ilolan koulu. Mycket satsningar krävdes både i Illby och i Sannäs.