Itä-Porvoon koulut turvattava - Östra Borgås skolor bör tryggas


Vieras

#1

15.06.2016 19:02

Min egen gamla skola gick samma öde till mötes. Små skolor är jätte bra för barn från landet.

Vieras

#2

16.06.2016 06:45

Jag har själv gått i skola i både Sannäs i lågstadiet och i Borgå i högstadiet, skillnaden är stor för barn, att få gå i en skola nära hemmet är guld värt och den möjligheten måste bevaras.
Allt kan inte simplifieras till lite kostnadssparande i budgeten.
Tänk på barnens framtid!
Hem och Skola i Sannäs

#3 Taustatietoa/Mera info

16.06.2016 07:44

Lue lisää Porvoon kouluverkkoselvityksen väliraportista:

Kouluverkkoselvitys

Läs mera om lägesrapprot av skolnätsutredningen i Borgå:

lägesrapport om skolnätutredningen

Svenska Yles artikel

 

 


Vieras

#4

16.06.2016 09:53


Isovanhempana seuraan huolestuneena pienen koululaisen lyhyen ja turvallisen koulumatkatkan ja rauhaisan kouluympäristön mahdollista muuttumista koulun lopetusuhan alla.

Vieras

#5

16.06.2016 10:06

Pitää ajatella myös lasten ja koko perheen elämää: jos koulu ei ole kohtuullisen matkan päässä, niin miten lapsi pääsee sinne, kuinka turvallinen matka on ja myös miten kalliiksi se tulee yhteiskunnalle.
Unohtamatta lukuisia etuja, jotka pienen "syrjäiset" koulut tarjoavat oppilailleen, etenkin opetuksen tasossa.

Vieras

#6

16.06.2016 10:16

Det är fullkomligt oobegripligt att stänga skolan i ett område som har kommunens största potential att växa! Närheten till motorvägen gör det möjligt att på kort tid kunna arbeta både i Helsingfors, Lovisa och allt däremellan. Förutom för barnen och barnfamiljerna fungerar skolan också för invånarna i de närliggande områdena som ett centrum för både mötesplats, kurser, gymnastik, olika sporter mm. Försvinner skolan så försvinner med stor sannolikhet även isrinken? Skall invånarna i det östra området helt negligeras?


Vieras

#7

16.06.2016 10:52

Min farfar var på den första klassen som gick i Jackarby skola, jag var på den sista innan skolan stängdes. Nu riskerar min guddotter vara den sista som går i Sannäs skola. Det finns liv även österom Borgå centrum, men inga tjänster längre. Ta inte den sista!

Vieras

#8

16.06.2016 11:29

On mahtavaa, että reulusti alle vuorokaudessa olemme saaneet jo näin paljon kannatusta asialle. Lisää toki tarvitaan, eli jaetaan tietoa. Tutkitustikkin pienemmät kouluyksiköt luovat turvallisen ympäristön kasvaa ja monimuotoisen oppimisympäristön. Koulu on myös keskeinen osa kylien elinvoimaisuutta. 


Vieras

#9

16.06.2016 12:52

Pienten koululaisten koulut täytyy säilyttää lähellä kotipaikkaa turvallisen elinympäristön säilyttämiseksi ja lapsen kehityksen kannalta pienelle koululaiselle koulutien aloittaminen tuttujen kavereiden ja ihmisten seurassa on erityisen tärkeää! Tämä rikkoutuu jos lapsi laitetaan pienenä vieraaseen ympäristöön ja täysin vieraiden ihmisten joukkoon. Pieni ihminen "hukkuu" sinne helposti ja tuntee olonsa ahdistavaksi ja pelokkaaksi. Ilolan koulussa on ihan riittävä määrä koululaisia, joten sitä ei mielestäni pidä lopettaa!!!!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

16.06.2016 18:54


Mormor

#11 Indragande av skola!

16.06.2016 18:56

För att jag hater detta sparande på barns bekostnad!!! :-(


Vieras

#12

16.06.2016 19:51

Koulut kuuluu olla siellä missä lapset. Kylä koulu , on oma ynpäristö, pienemmät luokat, opetus on oppilaalle henkilökohtaisena. Itse kylä koulun käyneenä ymmärrän täysin vahenpien huolen .

Vieras

#13

16.06.2016 19:58

Man kan inte dra in så gott som ALLA svenska skolor i bygden! Sannäs skola behövs absolut!

Vieras

#14

17.06.2016 01:58

Östra Borgå bör ha svensk och finsk skola för nuvarande och nya invånare.

Vieras

#15

17.06.2016 06:44

Onhan se nyt ihmehomma jos kaupungin itäpuolella jäisi ilman omaa koulua.

Vieras

#16

17.06.2016 09:02

Jag vill hålla landsbygden levande! Och garantera en kort skolväg för mina barn!

Vieras

#17

17.06.2016 09:40

Sannässkola bör bevaras

Vieras

#18

17.06.2016 09:50

Lapseni käyvät kyseistä koulua. Heiltä jo poistettiin mahdollisuus käydä oman kylän koulua Ilolassa.

Vieras

#19 ortnamn

17.06.2016 11:05

 

 

Rättelse till den svenska versionen: Jackarby i text, Munkkala heter Munkby och Myllykylä heter Molnby på svenska


Vieras

#20

17.06.2016 19:13

Lapsenlapseni käyvät ilolan koulua.

Vieras

#21

18.06.2016 14:35

Sannäs skola hör till de som har minst eller inga problem med inomhusluften. Vi våra barn och barnbarn vill och skall ha våra byskolor kvar. Varför ändra det som fungerar till något vi vet att bli problem.

Vieras

#22 Decentralisera!

20.06.2016 12:10

Det är helt obegripligt hur beslutsfattarna på alla nivåer tycks ha anammat idén med att precis ALLT ska centraliseras, istället för att göra det och efter några år märka, att det behövs service i mindre enheter nära mänskorna borde man NU satsa på de mindre enheterna! Det har funnits långt gångna planer på en gemensam skola för svenska och finska barn i Illby, med många långa timmars arbete bakom, den skulle byggas vid sportplanen bredvid dagis och där skulle finnas skilda klassrum för svenska och finska barn och man skulle ha delat på jumpasal, matsal och slöjdsal o.s.v. DET hade varit framsynt att genomföra, istället stängde man den svenska skolan och flyttade de finska barnen till svenska skolans utrymmen, som i och med flytten behövde renoveras och ändras om och förses med luftväxling och så vidare för ENORMA summor! Vore intressant att veta hur dyrt den manövern blev för Borgå stad?! Och vad som kan anses blev bättre? De svenska Illbybarnen behövde ju skolskjuts till Sannäs, som fick "paviljong"byggnaden från Ilolan koulu. Mycket satsningar krävdes både i Illby och i Sannäs.

 


Vieras

#23

20.06.2016 21:39

Kyllä itäinen puoli Porvoostakin tarvitsee koulunsa, tuleeko siitä nyt sitten säästöä jos koululaiset rahdataan keskustaan?
Mia-Mamma

#24

21.06.2016 19:11

Vill att mina barnbarn skall uppleva glädjen och tryggheten att få gå i en liten skola, så som jag och min barn fått göra


Vieras

#25

22.06.2016 15:57

Skriv på för framtiden alla mammor och pappor, man vet inte var man hamnar och bo världen någon dag!