Silmänpainemittari päivystäville eläinlääkäriasemille.

Adressivetoomuksesta huolestunut

/ #34 Toisen Minnin tapaus

30.06.2016 05:21

Mikäli Ronjalle kirjoittamani kommentti ei välity muille, laitan sen varmuuden vuoksi vielä tähän:

Minni-nimisen bostoninterrierin tapaus: Silmänpaineesta johtuen molemmat silmät poistettiin liki neljä vuotta sitten.  Haluan nyt kommentoida vain ehdotustasi opettaa "hoitsuille" silmänpainemittarin käyttöä. Kun olimme Malmilla Apex'issa suoritetun kaihileikkauksen jälkeen muutaman kerran ajaneet Helsinkiin paineen mittausta varten, edestakainen matka 280 kilometriä, ehdotin josko mittauksen voisi suorittaa kotipaikkakunnan eläinlääkäriasemalla.Niin tehtiin. ELÄINLÄÄKÄRI yritti sohia silmänpaineita liki puoli tuntia siinä onnistumatta. (Minni istui kärsivällisesti paikallaan). Seuraavana aamuna silmä täysin harmaa. Edessä viikonloppu. Helsingin lääkäri laittoi lääkkeet puhelinmääräyksenä ja ylimääräisen vastaanottoajan myöhään maanantai-iltana. Diagnoosi: "sarveiskalvon keskisyvä sulava haavauma, verta etukammiossa, bakteeri-infektio". Joten ammattitaitoa silmänpaineen mittauskin näyttää vaativan, niin yksinkertaiselta kun se asiansa osaavan tekemänä näyttääkin.   Täsmennän vielä tuota myöhään illalla rustaamaani tekstiä. Ehkä syy siihen, että kaikilla eläinlääkäriasemilla ei ole ko. mittaria, johtuukin siitä, että ammattitaitoa sen käyttämiseen ei ole edes kaikilla lääkäreillä. Ei sitä puuhaa nyt ainakaan pidä hoitsuille tai talkkarille yrittää opettaa. Toimenpide ei todellakaan ole TÖKKIMISTÄ SILMÄÄN KYNÄN NÄKÖISELLÄ KONEELLA", kuten asian ilmaisit. Meidän Minnin tapauksessa se valitettavasti oli juuri TÖKKIMISTÄ. Seurauksena kipulääkkeen ja antibiootin lisäksi VIITTÄ eri tippaa, joista yksi oli Minnin omasta verestä myöhään maanantai-iltana Helsingissä valmistettu seerumi. Niiden annosteluun eri kellonaikoina tarvitsin excel-taulukkoa ruksaamista varten, herätyskelloa ja munakelloa. Työssä käyvältä ei olisi onnistunut, onneksi olin jo eläkkeellä. Toivottavasti tämäkin tapaus mietityttää innokkaimpia adressin allekirjoittajia.