Ruukintien kivimurskaamo

Vieras

/ #23 Järjetön ajatus...

13.07.2016 07:26

• kivipölyt mineraalien ja malmien käsittelyssä (pölyt sisältävät yleensä kiteistä kvartsia, joka on erityisen vaarallista)

Jotkut partikkelit ovat riittävän pieniä pysyäkseen ilmassa ja joutuakseen hengitysteihin nenän tai suun kautta. Partikkelien kulkeutuminen ja kiinnittyminen hengitysteissä riippuu partikkelin koosta ja hengitystavasta. Suuret partikkelit kiinnittyvät tavallisesti nenän limakalvoille tai ylempiin hengitysteihin. Pienemmät hiukkaset kulkeutuvat aina keuhkorakkuloihin asti, jossa luonnolliset puhdistusmekanismit toimivat heikommin kuin ylemmissä hengitysteissä. Jotkut keuhkorakkuloihin joutuneet partikkelit voivat aiheuttaa vakavia sairauksia. Eräs esimerkki on hienojakoisen kvartsin aiheuttama vakava keuhkosairaus, silikoosi. Mitä pienempiä hiukkaset ovat sitä suurempi todennäköisyys niillä on tunkeutua syvälle hen- gityselimiin. Kuitenkin kuitumaiset hiukkaset käyttäytyvät hengityselimissä toisin kuin muut hiukkaset. Ohuita, jopa 200 μm pitkiä kuituja on löytynyt keuhkorakkuloista.

Kivimurskaamo lastentarhan naapuriin omakotitaloalueelle?

Niin järjetön ajatus että ei oikein ymmärrä kuinka tälläistä kehtaa edes joku hakea.