Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Myyryläinen
Vieras

/ #217 216. Vieraalle

23.08.2010 07:56

Vieras kirjoitti (216.): "Tuo ikuisuus ei tule kohdallasi olemaan kovin ruusuinen, jos et tee parannusta ja ota vastaan Jeesusta Kristusta elämääsi.  Voi, voi, helvetti on aika kuuma mesta."

No, jopas nyt uhkailet.  Jos olisin heikompihermoinen saattaisin pahastua tai jotain.  Mutta näin paksunahkaisena, olkoon.  Mitä taas minuun tulee niin kuoleman jälkeen ruumiini alkaa hajota kun erilaiset eliöt ja kemialliset prosessit sitä alkavat hajottaa --- ja se siitä.

 

Vieras kirjoitti (216.): "Jos Suomesta löytyy yksikin ihminen, joka ei tiedä, että kristityillä on vain "yksi" kolmiyhteinen Jumala, on syytä jatkaa uskonnonopetusta kouluissa. Edes sivistyksen vuoksi."

Olisikohan niin, että sisältäpäin asiat näyttävät erilaisilta kuin ulkoapäin?  Sisältäpäin ristiriitaiset sepitykset saattavat hyvinkin näyttää hyväksyttäviltä mutta ulkoa päin katsottuna jutut yhdesta kolmiyhteisestä ja kolmiyhteisestä yhdestä eivät vakuuta.  Samaa juurta olevat juutalaisuus ja islam ovat tässä asiassa paljon johdonmukaisempia ja loogisempia.

Mitä taas kouluopetukseen tulee niin onko tuo niin oleellista. Eihän meille opeteta syvemmässä kulttuuriperimässämme olevia muinaisjumalia ja heidän sukulaisuussuhteitaankaan.

 

Vieras kirjoitti (216.): "Huvittaa nuo sinun epätoivoiset yritykset kumota Jumalan olemassa olo.  Joskus vielä tulet kaatumaan omaan näppäryyteesi ja logiikkateoriaasi."

Enhän minä vielä kumonnut mitään vaan odotan, että olisi jotain kumottavaa.

 

Vieras kirjoitti (216.): "Mielestäsi Jumalan ominaisuus on ristiriitainen. . Jos ensin lukisit VT:tä, niin nopeasti huomaisit sen hyvinkin loogiseksi. Mutta, …"

Olen lukenut sekä V- että UT:a.  Niissä kuvataan Jahve milloin julmaksi ja rasistiseksi lasten tappajaksi ja milloin armeliaaksi pelastajaksi.  Välillä Jahve antaa anteeksi ja välillä kostaa sivullisille.  Toisalta väitetään Jahven luoneen kaikki ja väitetään häntä kaikkivoivaksi mutta kun katsoo tätä meidän rupista maailmaamme niin onko hän hyvä ja armelias vai paha kostonhimoinen.  Jos hän on kostonhimoinen niin miksi hän kostaa itse luomilleen?  Leikkiikö hän julmasti itse luomillaan vai eikö hän olekaan luonut kaikkea vai menikö joku pieneen? Jos Jahve-kuva olisi ristiriidaton niin tuollaisia kysymyksiä ei nousisi vaan tietäisimme vastauksen. Mutta kun kyseessä on vuosisatojen aikana kerätty seemiläisten kansantarinoiden antologia niin eihän kuva voikaan olla yhtenäinen kovasta editointityöstä huolimatta. On pakko todeta, että Lönroth onnistui meidän kansanrunouttamme kerätessään ja muokatessaan paljon paremmin. Kalevala on paljon Raamattua yhtenäisempi, joistakin heikkouksistaan huolimatta.