hiusalan alv-kokeilu päättymässä

Vieras

/ #22

31.08.2010 09:47

Eikös alunperin alhainen alv ollut kannuste lisätyövoiman palkkaamiseen, ei hintojen laskemiseen.  Ainakin omin silmin seuranneena, kyllä minusta tämä on myös toteutunut. En voi suoralta kädeltä sanoa, että jokapaikassa, mutta ainakin pohjoisessa hiusalalla on ollut avoimia paikkoja useammin kuin ennen.

Kuluttajilla kaikki alvin laskut tuntuvat kuuluvan vain hintojen laskun piiriin, joka taas ei pidä paikkaansa. Moni kuvitteli aikanaan, ja vielä suoraan kysyikin, että "missäs tämän alvin laskun pitäisi näkyä kun ei hinnat näy muuttuvan.." Vielä alhaisimmilla hinnoilla, suhteessa työaikaan ja palkkaan, saataisiin tehdä tuplasti töitä jotta kulut saa katettua, ja sama tulee olemaan alvin nousun myötä kun joudutaan vähentämään työvoimaa koska hintojakaan ei voi pilviin nostaa tai vähenee asiakkaat suhteettoman pieneen määrään.Missä se tasapaino sitten on? Vuorokaudessa on vain 24tuntia ja jotta työskenneltäisiin lain luomissa puitteissa, ei ihan nuo tuplavuorot vielä onnistu..

Kyllä ne hintojen nousut ja asiakkaiden vähenemiset näkyvät yrittäjän palkkapussissa, palkkapussi meinaan laihtuu vaikkei se koskaan miljoonäriä omistajastaan olisi pystynyt muutenkaan tekemään..

eiköhän yritetä pysyä alhaisessa alvissa, niin meillä on töitä, työntekijöitä ja asiakkaita vielä vuosien päästäkin.. ! Väkisinkin tulee mieleen, keneltä on rahat loppumassa, kun hyvin on pärjätty tähän asti, ja nyt halutaan alvia nostaa..