Z-junien puolesta

Vieras

/ #19 Pelkkää peliä

09.09.2010 11:54

Z -junan ympärillä käytävä keskustelu paljastaa kuinka monta peluria junan kulkemiseen vaikuttaa: Liikenne- ja Viestintäministeriö, Helsingin Seudun liikenne ja VR. Mitä useampi kokki sen huonompi soppa.

Ihme touhua täällä. Ensin rakennetaan oikorata yli 300 miljoonalla eurolla. Liikenne alkoi valtion 100% omistamalleen VR:lle maksaman miljoonien ostoliikennetuen turvin syyskuussa 2006, ja sen seurauksena itsekannattavasta bussiliikenteestä Lahti-Helsinki kuoli huomattava osa hiljalleen pois. Nyt sitten kun juna on saavuttanut suosiota reitillä, ei monopoliasemansa turvin liikennöivä VR/HSL suostu enää junia ajamaan radalla niin paljon kuin asiakkaiden osoittama tarve on. Kun ei saa enää "tarpeeksi" ostoliikennetukea.

Vertailun vuoksi, pohjautuen sivulta http://www.raideryhma.fi/Lahiosto09.pdf löytyvään liikenteen ostosopimukseen:
* VR kuittaa jokaisesta ajetusta Z -junakilometristä oli juna sitten täynnä tai lähes täynnä 5,48 euroa
* samaisesta asiakirjasta ilmenee, että muilla reiteillä tuki on vain noin 1,50 euroa kilometriä kohden

Valtiontalouden Tarkastusvirasto kertoi tutkivansa VR:n touhuja tutkitaan - ja hyvä niin! Tässä on yksi räikeä epäkohta. VR:ltä ei löydy mukamas tappiolliseen Z -junaliikenteeseen halua vaikka junat ovat täynnä. VR:ltä kyllä löytyi toukokuun lopussa yhtäkkiä 40 miljoonaa euroa omaa rahaa pantavaksi Seinäjoki-Oulu peruskorjaukseen - siis saman verran kuin nyt valtion budjettiin vuodelle 2011 tulee väännön jälkeen.

Sapettaako VR:ää edelleen oikoradan investointivero? Kyllä taitaa sapettaa! Oikoradan avauduttua ei ajettu tavarajunia radan kautta ennenkuin asiaan alettiin kiinnittää huomiota. Nyt jos ostoliikennetukea ei tule tarpeeksi aletaan vähentää Z -junia. Ostoliikennetuki kun taitaa korvata monin verroin investointiveron. Rahaa vekslataan siis valtion tililtä toiselle. Ja välistä jää VR:lle iso potti. Potti jolla ehkä tuetaan jotain mihin ei kehdata tai uskalleta hakea tukirahaa julkisen tuomion pelossa.