Pentutehtailu loppumaan

Dilemma

/ #6 Kyynel silmässä

30.11.2011 13:50

Minulla on koira kyseiseltä henkilötä, tai ainakin oletan niin. Pennut olivat hyvässä kunnossa osa hieman omissa oloissaan ja toiset vilkkaista.

Suoraan sanoen aluks hieman epäilytti henkilö jonka luona koirat olivat. Koska aluksi en tiennyt että koirat oltiin tuotu virosta ja olleet sielä karanteenissa yms. Oletin että näen pentujen emon. Mutta niin ei ollut. Aikani katselin pentuja ja kyselei ummet ja lammmet koirista ja itse myyjästä. Myyjä vastasi kaikkii kysymyksiini, ja kertoi mistä tämä pentue on ja miksi. Milloin on tuonut, mitä virossa on tapahtunut/tehty. Missä ja miksi pennut myydään suomeen yms. Kyselin kaiken koirin papereista ja sirutuksista. Koirilla kaikilla oli sirut ja Eu-passit. Joten paperi puoli, rokotukset ja kaikki oli siltä osin olivat kunnossa. Myyjä kertoi myös suoraa kysyttäessä että hän tuo paljon pieniä koiria suomeen. Koska niillä on kysyntää suomessa ja virossa koiria on niin paljon. Kertoi myös että suomessa monet rodut alkavat olemaan hieman sisäsiittoisia.

Hieman alkoi epäilyttää.. Mutta silti hän oli asiallinen vastasi kaikkeen. Tiedän että tottakai myyjät haluavat antaa itsestään parhaan kuvan ja antaa olettaa itsestää ja koiristaan pelkkää hyvää. Mut pieni kutina pentutehtailusta oli mielessä, mutta koirat olisivat päällepäin hyvä kuntoisia paperit kunnossa että en ajattellut asiaa enenmpää.

Mukaani lähti sieltä pieni jackrussel mix uros, joka oli pentueen vilkkain. Käytin koiran eläinlääkärin tarkistuksessa ja samalla koira sai tehosterokotteen. Lääkärin mielestä koira oli aivan terve. Enkä asiaa sen enempää epäillyt.

Nyt myöhemmin olen huvikseni alkanut lukemaan pentutehtailun kauhutarinoita ja olen hiljaa mielessäni meittinyt mitä jos koirani on pentutehtailut? Niistä ajatuksista ei kauhea iloiseksi voi kukaan tulla. Olen aikaisemminkin törmännyt saman henkilön koira ilmoistuksii ja siihen kun ihmeset ovat siitä puhuneet. Olen meittinyt paljon että olenko ostanut pentuni tehtailijalta. Mutta en tiedä, paha sanoa. Käydessäni toisen kerran (hakienssani koirani) tiesin että myyjällä koirat vaihtuu, mutta en ajatellut sitä niin negatiivisenä siinä vaiheessa. Mutta aina ku katson iloista koiraani ajattelen että vaikka asia olisikin niin ,nyt sillä on ainakin hyvä olla. Terve iloinen ja energinen pikku pakkauas vailla vertaa.

Mutta mikä sitten on pentutehtailun ja ulkomailta tuotujen koirien myymisen ero?
Tästä tilanteesta en minä eikä tuskin kukaa muukaa pysty sanomaan varmaksi mistä koirat tulevat, mikä on todella sääli.

Enään en osta koiraa näin vaikka kuinka ihastuisin. Ei sillä että koirassani olisi vikaa, ei, en vaihtaisi sitä energiapakkausta mihinkaan. :)

Kirjoitukseni ei puolustele itseäni, ei varsinkaan myyjää tai ole muuten tarkoitus loukata ketään. Ajattelin vain tällä tapaa kertoa kokemuksestani.