Ei uraaniteollisuutta Suomeen

/ #7

07.03.2007 03:37

Hei!
Lisäksin ehdottaisin että tuontiuraanin ympäristövaikutukset asetettaisiin tarkkailun alaiseksi. Ihan kiva että me emme joudu hengittämään säteilevää pölyä, mutta entäs ne kaukana asuvat ihmiset jotka jatkuvasti altistuvat kaivosteollisuuden jätteille, jotka, jos tarkkoja ollaan, ovat meidän energiantuotantommekin aiheuttamia. Usein uraanikaivos perustetaan lain edessä puolustuskyvyttömiltä alkuperäiskansoilta pakkolunastetulle alueelle, jotka myös kärsivät eniten siitä seuraavasta saastumisesta. Syrjäseuduilla kaivosyhtiöiden on helpompi luistaa jätemaan käsittelyvelvollisuuksista ja varattomat työläiset/asukkaat ovat valmiiksi terveydenhuollon tilastoinnin ulottumattomissa, joten kohonnut syöpäesiintyvyys ei vuoda julkisuuteen.
Jotenkin syyllinen olo sikäli kun tämäkin sähkönkulutus koneella voi osaltaan vaikuttaa jonkun aboriginaalilapsen leukemian puhkeamiseen.

Komppaan Miaa siinä, että jos haluaa pitää energiaa kuluttavan elintasonsa, niin pitäisi olla valmis ottamaan se kaivos takapihalleen. Itse kyllä mieluummin pyrin käyttämään mahdollisimman pienen palan maapalloa