Adressi Seinäjoki–Jyväskylä –välisen taajamajunaliikenteen supistamista vastaan

Vieras

/ #2 #2

15.09.2010 09:24

Illan Seinäjoki-Jyväskylä ja Jyväskylä-Seinäjoki junavuoroja ei saa lopettaa! Vuorot ovat elintärkeitä niin opiskelijoille ja työntekijöille kuin pienten taajamien välisien sosiaalisien suhteiden ylläpitämiselle.

Jos lakkauttamisen perusteena on säästöt, eikö päiväjunat Vaasa-Jyväskylä ja Jyväskylä-Vaasa ole parempi lakkautuskohde. En kannata minkään vuoron lopettamista, mutta päiväjunissa on vähemmän matkustajia kuin iltajunissa. Varsinkin perjantai ja sunnuntai-iltaisin iltajunat ovat ihan täynnä. Uskon, että tämä vuoro on kannattava myös VR:lle.

VR:n on viime vuosina panostanut ympäristöasioihin ja ns. vihreään matkustukseen.

Sivuilta käy ilmi VR:n ympäristölupaukset, mm: "6. VR parantaa matkaketjujen toimivuutta ja lisää yhdistettyjä kuljetuksia". Tämä ei mitenkään toteudu, jos ko. junavuoro lakkautetaan. Mahdollinen lakkautus vain pakottaa ihmiset yksityisautoiluun, joka ei ole ympäristöystävällistä. Ja miten VR on ajattelut saada opiskelijat eri taajamista välillä Seinäjoki-Jyväskylä opiskelu- ja kotipaikkakunnilleen, kun alaikäiset eivät tietenkään voi itse ajaa autolla ja välillä ei muita julkisenliikenteen vaihtoehtoja ole.

Toivottavasti mahdollisimman moni allekirjoittaa addressin ja laittaa sähköpostia vaikka suoraan Ari Vanhaselle tai muulle asianosaiselle.