21V bussilinja säilytettävä!

Vieras

/ #138 Laajempi näkökulma

23.11.2017 16:37

Adressin vakuuttavuutta hiukan syö se, että perustelut ovat ilmeisen väärät - matka-aika ei sentään kolminkertaistu eikä metron kapasiteetti vielä aikoihin lopu kesken.

Suoraa ja riittävää bussiliikennettä keskustaan tarvitaan ensisijaisesti siksi, että Helsingin ydinkeskusta on Lauttasaaren lähikeskus (uudessa kaavassa saari onkin osin kantakaupunkia) eikä Lauttasaaren silta ole 10 km pitkä. Vaihto muutaman kilometrin matkalla esim. lähimpään HUS-laboratorioon ei ole kohtuullista, eikä metro lähiliikenteessä edistä kantakaupungin palvelujen monipuolista käyttöä vaan houkuttelee jättiostopalvelukeskittymiin, jatkossa ehkä Espooseen. Kaupunkisuunnittelunäkökulma puuttuu.

Tuleva Erottajan reittikin on tarpeen eteläisen Helsingin yhteyksiä varten (olen menneen 15 kk "väliaikaisessa" linjastossa kovasti kaivannut bussia 20 iltaisin ja viikonloppuisin), mutta toinen nykyistä 21V:tä vastaava maanpäällinen reitti Kamppi-Rautatieasemalle on perusteltu. Sehän vielä nopeutuu entisestään, kun kymmenet Espoon linjat poistuvat. Myös matka Vattuniemestä Ruoholahteen, jossa on lähin suuri marketti ja rautakauppa, pitenee uusilla linjoilla.

Vattuniemeläisten lisäksi 21Vtä kaivataan myös etu-Lauttasaaresta, josta liityntäliikennemalli lähikeskustaan tuntuu erityisen absurdilta.